Hej!

Hjälp!. Jag vet ingenting om bastu.
Vi har en gammal bastu och behöver ett nyt el-agregat.

Så vad skal jag köpa?

1) Jag vil ha det bästa som finns, inget billigt skräp :D

2) Bastun är ca. 8m3 (L 2,5, B 1,7, H 1,8-2)

3) Vi har möligheten att ha kontrolpanel på andra sidan väggen (altså i rummet bredvid), matningen ska komma ifrån en dosa som redan finns (se bild). Fördelar / olemper av kontrol på agregat vs på väg?

4) Någon som kanske har en liten idé om vilken typ av el jag har i kablerne i dosan? Finns 3 svarta, 1 gul/grön, 1 blå. Från denna dosa går det ett flexrör til insidan av bastun så nya kabler måste dras inn härifrån. Kan jag köpa vilket som helst aggregat? (PS: aut. elektriker kommer såklart att installera agregatet).

5) Tips på trevliga tilbehör eller butiker att köpa ifrån i Göteborgs området.

6) Annat att tänka på?
 
  • Interiör av en traditionell vedbeklädd bastu med bänkar och termometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastuinteriör med gammalt el-aggregat i hörn, träbänkar och -väggar, och eldosa på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkablar och anslutningsdosa genom vägghål inför installation av bastuaggregat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har tre faser plus nolla och jord i eluttaget. Det är nog bra. Ett trefasaggregat kan vara kraftigare än ett enfasaggregat på samma storlek på säkringarna. Dock kan jag inget särskilt om elaggregat, så jag lämnar den frågan åt någon annan.

Men jag måste säga att jag tycker att lavarna i bastun är felbyggda. Man vill gärna sitta så nära under taket som möjligt i en bastu och gärna så högt att man kommer med fötterna i höjd med aggregatets överkant.

Jag förstår att taket gör det svårt att få till bra lavar, men jag skulle satsa på två nivåer på kortsidan och bara ha lav på ena långsidan. Sittlaven på långsidan skulle jag se till att få upp några dm och sätta en smal fotlav under. Om det inte går att komma så högt som två vettiga lavar skulle kräva.

Sätt dig på en bänk och mät huvudhöjd när du sitter. Den höjden plus någon dm bör du ha från taket ner till laven.

Får du till sitthöjden vettigt tror jag att det gör mycket större skillnad än vad skillnaden mellan det bästa och sämsta aggregatet någonsin kan göra.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Viktigaste att tänka på är att inte ta för litet aggregat och sen tänka på rumsvolymen.
I bastun jag bygger så kommer lavarna på 42, 84 och taket runt 2,10 så om du har möjlighet så se över taket och ej att förglömma, ventilationen.

Tylö och harvia är väl dom som man tänker på när någon säger bastuaggregat så på deras sidor så lär du hitta något som passar.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Hur vill du bada bastu, torr bastu eller fuktigare? Torr klarar de enklaste aggregaten utan sten, men vill du bada vid lägre temperatur och fuktigt så ska du satsa på ett med större stenmagasin.
Håller med tidigare notering, att det borde bli kallt om ben/fötter i den bastun, där skulle jag lyfta sittytan en nivå.
Blir onödigt mycket luft att värme med bastun form och dagens placering av sittyta om man vill få lite värme nere vid golvet utifrån att jag tycker mig kunna se frånluften sitter uppe i taket till vänster på översta bilden.
Enklast är nog att lyfta den bakre laven en nivå så fötterna hamnar på den befintliga, då får du yta att kliva upp på.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Sjyst rejäl bastu !
Vad gäller lavar ( som en del skriver om), så är ju det intressant enbart om effekten av aggregatet är "på gränsen" och man vill maximera temperatur.
Har bastun ett rejält aggregat, så orkar det värma bastuns utrymme oavsett.

Ibland vill man handicapsanpassa bastun så alla kan komma in & basta, och då överdimensionerar man aggregatet så man inte behöver sitta "uppe i taket"...Allt handlar om total effekt kontra volym, läckage, luftflöde, isolering.

Denna från Tylö på 16 kw klarar 15-35 m3 & din bastu verkar vara runt 8 m3, så där har du massor av marginal för att uppnå höga temperaturer även lågt i bastun.

https://www.byggmax.se/bastuaggrega...8AIVlUeRBR3SAw-IEAQYAyABEgI9T_D_BwE#914=33908
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Tack för alla svar! Ska tänka på inredningen! Finns några synspunkter på Harvia vs Tylö?
 
A AndersS skrev:
Hur vill du bada bastu, torr bastu eller fuktigare? Torr klarar de enklaste aggregaten utan sten, men vill du bada vid lägre temperatur och fuktigt så ska du satsa på ett med större stenmagasin.
Håller med tidigare notering, att det borde bli kallt om ben/fötter i den bastun, där skulle jag lyfta sittytan en nivå.
Blir onödigt mycket luft att värme med bastun form och dagens placering av sittyta om man vill få lite värme nere vid golvet utifrån att jag tycker mig kunna se frånluften sitter uppe i taket till vänster på översta bilden.
Enklast är nog att lyfta den bakre laven en nivå så fötterna hamnar på den befintliga, då får du yta att kliva upp på.
Skal vara mest torr bastu!
 
J jawen skrev:
Har bastun ett rejält aggregat, så orkar det värma bastuns utrymme oavsett.
Jag har aldrig varit med om en bastu där det är lika varmt vid golvet som vid taket. Det går förstås att värma upp en bastu så att det blir ganska varmt även vid golvet, men till en hög kostnad. I TS fall skulle jag säga att det är rimligare att höja lavarna och/eller sätta ett platt innertak.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Sjyst rejäl bastu !
Vad gäller lavar ( som en del skriver om), så är ju det intressant enbart om effekten av aggregatet är "på gränsen" och man vill maximera temperatur.
Har bastun ett rejält aggregat, så orkar det värma bastuns utrymme oavsett.

Ibland vill man handicapsanpassa bastun så alla kan komma in & basta, och då överdimensionerar man aggregatet så man inte behöver sitta "uppe i taket"...Allt handlar om total effekt kontra volym, läckage, luftflöde, isolering.

Denna från Tylö på 16 kw klarar 15-35 m3 & din bastu verkar vara runt 8 m3, så där har du massor av marginal för att uppnå höga temperaturer även lågt i bastun.

[länk]
J jawen skrev:
Sjyst rejäl bastu !
Vad gäller lavar ( som en del skriver om), så är ju det intressant enbart om effekten av aggregatet är "på gränsen" och man vill maximera temperatur.
Har bastun ett rejält aggregat, så orkar det värma bastuns utrymme oavsett.

Ibland vill man handicapsanpassa bastun så alla kan komma in & basta, och då överdimensionerar man aggregatet så man inte behöver sitta "uppe i taket"...Allt handlar om total effekt kontra volym, läckage, luftflöde, isolering.

Denna från Tylö på 16 kw klarar 15-35 m3 & din bastu verkar vara runt 8 m3, så där har du massor av marginal för att uppnå höga temperaturer även lågt i bastun.

[länk]
Den ër jo rejäll :) Vad tycker ni andra - Hur mycke kW behövs?
 
11 kW är väl max vad man klarar på trefas 16 ampere. Jag har svårt att tänka mig att mer än 7–8 kW är lämpligt, men jag är som sagt inte så hemma på elaggregat i bastu, jag eldar.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har aldrig varit med om en bastu där det är lika varmt vid golvet som vid taket. Det går förstås att värma upp en bastu så att det blir ganska varmt även vid golvet, men till en hög kostnad. I TS fall skulle jag säga att det är rimligare att höja lavarna och/eller sätta ett platt innertak.
Tänker mig att timmarna som aggregatet går inte blir "avgörande", då uppvärmningstiden förkortas avsevärt samt aggregatet kanske behöver gå på 50% effekt.
Och rusar varmluften upp & ur basturummet, så måste man självklart åtgärda det innan någonting annat görs.
Elda "för kråkorna" har aldrig gjort någon varm hahaha.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Harvia Top Steel M80 bastuaggregat, svart, med stenar och logotyp på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en Harvia Top Steel M80. Ett 8kw aggregat. Min bastu är aningen större än din i kubik och jag tror garanterat att denna skulle räcka och bli över. Det är ett trefas agg.
Sök på prisjakt så hittar du säkert lämplig återförsäljare i din närhet.
Som en parantes skulle inte jag lägga alla de extra pengarna som ett Tylö-agg. medför. Har inget emot Tylö, tycker bara att det är lite för dyrt i förhållande till vad du får och behöver.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
harry73
Det som jag uppskattar mest i min bastu är ett fönster ut mot trädgården
 
  • Gilla
preben89 och 2 till
  • Laddar…
Byt ut dörren till en glassdörr så får du mindre känsla av instängdhet.
Också helt enig i att lavarna är på tok för låga. 110-120cm ned från tak är passande höjd.
T.ex lavarna (min 50-55cm djupa) 115cm ned från tak, i mitten en plattform ca 45cm ned från sittlaven, närmast dörren en lös trapp -1-2 steg beroende på hur högt från golv plattformen hamnar.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Nikorasu och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det som jag uppskattar mest i min bastu är ett fönster ut mot trädgården
Batun är i källaren så det går tyvär inte
 
  • Haha
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.