Hej! Har en Ido Showerama där det läcker ur duschmunstycket när vattnet är avstängt.

Vet någon vilket avstängningsöverstycke som passar?

Och vet någon hur får jag bort ratten så jag kan byta den?

😊
 
  • Ett hörn av en dusch med handdusch, sladd, inställningsknappar och frostat glasfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av duschkabin med märkningen "IDO SHOWERAMA". Off-white färg, reflekterat glas och grön vägg skymtar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exakt vilker serie är det?
Från när är duschkabinen?
Bilder på baksidan av duschkabinen, så att man ser blandaren från olika vinklar?
står det någonting på blandaren?

Bl.a. här finns det olika reservdelar till IDO-karbiner,
https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-duschar/ido-showerama

Men man måste veta exakt vilken modell det är också.
Utifrån dina bilder samt bilder på ovan sida så ser det ut som att det är en Oras och serien verkar vara 6-3 eller 6-5.
Om det är serie 6-5 så passar följande,
https://www.vvsobadrum.se/reservdel...o-showerama/ido-kranoverdel-for-showerama-6-5
 
Tyvärr vet jag inte när den är ifrån, men det verkar nog vara en 6-5.
 
  • Duschslang ansluten till kranuttag, nära duschdörr med frostat glas i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beskrivning: Toalettstolshörna, vattenanslutningsslangar, skadade kakelplattor, behov av underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörndusch med frostad glasdörr i ett grönt badrum med trä- och röda accenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en 6-5, lyckades hitta en manual som stämmer. Då ska vi bara få loss grejerna. Tack för hjälpen. 😊
 
C crappyusrname skrev:
Det är en 6-5, lyckades hitta en manual som stämmer. Då ska vi bara få loss grejerna. Tack för hjälpen. 😊
Jag har likna de problem. Hur fick du loss vredet och övrigt som behövde tas loss för att byta överstycket?
C crappyusrname skrev:
Det är en 6-5, lyckades hitta en manual som stämmer. Då ska vi bara få loss grejerna. Tack för hjälpen. 😊
 
B ByggareBoolo skrev:
Jag har likna de problem. Hur fick du loss vredet och övrigt som behövde tas loss för att byta överstycket?
Jag har inte bytt än, men har frågat en vvs-butik om hjälp, de ska återkomma med beskrivning framöver förhoppningsvis.

Om du lyckas hitta en lösning innan jag uppdaterat så får du gärna skriva här. 🙂
 
B ByggareBoolo skrev:
Jag har likna de problem. Hur fick du loss vredet och övrigt som behövde tas loss för att byta överstycket?
Vi använde två platta mejslar och lite tjurskallighet så lossnade vredet tillslut. Sedan får det att skruva av den inre plastdetaljen. 🙂
 
  • Instruktionsbild för byte av ventildel i kran, inklusive moment av skruvande och instick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.