Hej,
I min lägenhet har det tidigare funnits tvättmaskin, den var dock inte kvar när jag flyttade in så jag vet inte hur det varit kopplat tidigare. Har nu införskaffat tvättmaskin och undrar hur jag ska installera avloppet då jag kan väldigt lite om sånt här. Se bild:
Ett badrumshörn med kakelvägg, rör, duschslang, golvbrunn och kant av badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenröret går alltså rakt ovanför avloppsanslutningen (golvvattenlås?) så uppenbarligen kan jag inte ha ett rakt rör upp. Det är cirka 35 cm från golvanslutningen upp till röret.

T ex denna ser inte ut att ha tillräcklig krök: https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/tvattmaskinsavlopp-2000018295
 
BirgitS
N novon skrev:
Hej,
I min lägenhet har det tidigare funnits tvättmaskin, den var dock inte kvar när jag flyttade in så jag vet inte hur det varit kopplat tidigare. Har nu införskaffat tvättmaskin och undrar hur jag ska installera avloppet då jag kan väldigt lite om sånt här. Se bild:
[bild]
Vattenröret går alltså rakt ovanför avloppsanslutningen (golvvattenlås?) så uppenbarligen kan jag inte ha ett rakt rör upp. Det är cirka 35 cm från golvanslutningen upp till röret.

T ex denna ser inte ut att ha tillräcklig krök: [länk]
Du kanske kan ha en en extra bit krökt rör längst ner som vinklar den där delen åt sidan?
 
  • Gilla
novon
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag är lite osäker på vad den här plastdetaljen vid golvet är:

En vit rökdetektor på en kaklad golvbeläggning, suddig bild, neutral färgpalett.

Om det är en gammal huv till avloppet som man har proppat eller om det är någon sorts vattenlås av en äldre typ. Hur som helst så verkar det vara avloppet. Har du foto så man kan se det i närbild?

Från detta avlopp drar du rördelar i antingen 40 mm eller 32 mm vit plast. Det finns gott om rördelar med svängar o s v. Om plastdetaljen på bilden är ett vattenlås så krävs bara ett spilltratt överst, en sån här:

Enkel, silverfärgad, cylindrisk objekt med snävare öppning högst upp, ser ut som en pip eller tratt.

Om inte så krävs också ett vattenlås. Så här:

Silverfärgad oboe, blåsinstrument, träblås, delvis synlig, vit bakgrund, musikaliskt instrument.
 
  • Gilla
novon och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren!
Vit, rund plastdel, möjligen en vattenfilterhuskåpa, på ett kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tog bort pluggen och kom underfund med att det är ett vattenlås. Det verkar vara 32 mm diameter.
Skulle det vara lättast med bara en spilltratt som föreslogs? Förhoppningsvis får det plats under vattenröret. Såg också denna:
https://www.stuvbutiken.com/sv/arti...ZeTk50uZAQlwUPBg2bozIpZwMYaQ38ZBoC4JwQAvD_BwE
 
BirgitS
Spilltratten ska vara monterad högt upp eftersom vissa tvättmaskiners avloppsslang måste vara nära överkanten av tvättmaskinen. Du ser de silikonfyllda skruvhålen där man har satt fast spilltratten resp. röret tidigare.
 
  • Gilla
novon och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du köper vita plastavloppsrör som är 32 mm. De sågar du av med en fintandig såg till den längd som behövs (graderna dras av med en kniv) och sen monterar du ihop rörstumparna med rördelar genom att trycka in dem i dessas muffar. Rören fäster du med vit rörklammer i plast på väggen, lämpligen återanvänder du de hål och pluggar som redan finns i kaklet.

Dessa delar behöver du:
Vit, tom tub med öppet lock och skruvbar kork, ev. för tandkräm eller salva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En lång, tunn, rak, vit cylinder, troligen en plastpinne eller rörledning, mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vit plasthållare med rund utskärning, troligen för rör eller kablar, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit PVC-rörkorsning, 90 graders vinkel, anslutningsbeslag för rörledningar, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köps t ex här:
https://www.bauhaus.se/vvs/avlopp/avloppsror-o32mm
 
  • Gilla
novon och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.