Jag skall bygga en altan i vinkel och men jag vet inte om vilket sätt att lägga trallen på den långa biten som blir snyggast, trallen är 3600.

Antingen så lägger jag fallande så att varannan rad har en skarvning och varannan två (övre bilden), eller så lägger jag med skarven på samma ställe med en tvärbräda mellan skarvarna, fördelen är att det blir mindre kapande. Se skiss. Förslag två skulle kanske modifieras så att jag kapar trallen på båda sidor och får den långa skarven jämnt med husets hörn, nackdelen blir mer kapande och flera mindre spillbitar (hälften 60 och hälften 50 cm) istället för snygga enmeters-bitar som i förlsag 2.

Tacksam för lite åsikter.
 
förlsag 2 tycker jag :)

/ Feelgood
 
I alternativ 2 och i Sheriffens bilder ser man en tvärlagd trallbräda där skarven är.

Förutom det rent estetiska, finns det några andra skäl att lägga en sådan bräda?

Jag har tänkt lägga Lunadeck och suktar efter ett lätt sätt att lägga utan för mycket finlir i kapningen. Lunadeck är dock skårade, så jag tror det blir lite för markant med en sådan bräda på tvären.

Edit: Vad gäller trådstartarens fråga instämmer jag i att alternativ 2 är snyggast, i vart fall om det är "vanlig" trall som läggs.
 
Redigerat:
jag diggar tvåan. (som alltid ;) )
 
Ja tvåan fungerar nog bäst, och ja jag lägger den tvära brädan av rent estetiska skäl, tror det blir snyggare.

Vad tror ni om att lägga den efter första hela brädan, dvs. 60 cm til vänster om husknuten, eller skall jag lägga skarven jämnt med knuten?

Sheriffen, sweet inflygning av jacuzzin... :)
 
tvåan
 
Alternativ två är helt klart snyggast!

Men för att göra det ännu lite jobbigare för dig, varför lägger du inte trallen med 45 graders vinkel?
*ler*
Och lägger en rad med trall ytterst som följer hela ramen runt som en "inramning"
 
Hej!
Utan tvekan alternativ 2!
Vi byggde på det sättet :)
Hälsn
/Mikael//
 
  • IMG_3119.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, jag bestämde mig för alternativ två. Det blev kanon. En bild från det halvfärdiga bygget:
 
  • SG1L1257-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Snyggt trädäck, MMR. Hur lägger du den bräda som grader mot de andra? Har du en extra balk bredvid den vanliga balken?
 
  • Gilla
Fredrik Malmqvist
  • Laddar…
Ja, det ligger en regel där varje rad slutar om man säger så (avståndet mellan dessa är samma som trallens bredd), och mellan dessa är det fäst klossar som "tvärbrädan" sitter skruvad i.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.