Renoverade hallen och hittade denna tapet 5 lager in. Någon som har en uppfattning om hur gammal den kan vara? Slulle vara intressant att veta. Om det nu kan vara till någon hjälp så kan jag även nämna att den var limmad på någon form av kraftigare papp (kanske lump-papp). Denna var i sin tur var spikad med pappspik på bakomliggande brädvägg.
 
  • Img_0068b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hett tips...när är huset uppfört...Lär kanske va från samma århundrade..
Behåll som fondvägg....;)

Mvh
 
Tapeten fanns inte med på ovanstående länk. Den var endast delvis i gott skick. Vi har skurit ned en rejäl bit och skall sätta i ram, för att bevara en del av det ursprungliga. Högst troligt att tapeten är från när huset uppfördes, men det vore kul att veta lite mer, om det är möjligt. Det är ju lite historia.....
 
Skickade mest på skoj även in en bild på tapeten till en person på Kalmarlänsmuseum som sysslat mycket med dokumentation och digitalisering av tapeter i ett projekt som heter "Platta föremål talar". Hon ha även skrivit en bok på ämnet. Svaret jag ficki dag var följande

"Det är alltid kul att få se nya tapetmönster. Tapeten som du skickat bild på är nog från åren runt 1915. Du kan se att det finmaskiga "rutmönstret" ger en textil känsla och stilen kallas för gobelängtapet, något som var vanligt vid den tiden."

Tack alla hjälpsamma människor.
 
Vad roligt att se din tapet! Jag har precis genom ljummet vattenbad lossat tapetbitar från när vi renoverade köket/matrummet i somras. Vi kunde konstatera att tapeten som vi satte upp var den trettonde på väggen! huset byggt 1915. en av tapeterna liknade din med det där finmaskade nätet över, fast min man hävdar att det måste ha legat något mot, för så kan den ju inte sett ut.. HA! tack för hjälpen!
att ta fram alla tapeter var fktiskt bland det roligaste jag gjort, 8 lager, sen tidningspapper från 1957, skiva treetex och sen mer tapeter.
Efter prövningen i vattenbad kan jag enkelt konstatera att kvaliteten på tapet helt klart var sämst på 80-talet, den löstes nästan upp. De gamla tapeterna var smutsiga, men väligt hållbara och höll färgerna även när man gnuggade lite lätt för att få bort skiten.
Jag ska använda mina tapetbitar som bakgrund till en klocka, tänkte att det passar bra när det var just tretton stycken.
 
Måste bara visa upp hur den inramade tapeten blev i hallen. Den hamnade i en ganska bred guldram och belyses med två spotlights från taket. Får ursäkta att jag inte städade upp på golet innan jag tog bilden. Dörsockel och garderobsdörrar har heller inte ännu kommit på plats. En kul detalj att nämna är att tavlan sitter exakt på den plats där jag skar ut tapeten.
 
  • Img_0229mod.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oktanens
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.