Hejsan alla,

kanske lite dumt att fråga om en smaksak men lilla frun hade en lätt avvikande åsikt om en detalj som jag aldrig ens tänkt på från den synvinkeln tidigare...

Vilket årtal är "rätt" att sätta upp ovan ytterdörren?

Konstruktionsåret eller inflyttningsåret?

Jag tycker att "2005" dvs konstruktionsåret =då huspaketet monterades och blev "vattentätt" skulle vara rätt. -Och så är "2005" dessutom väldigt snyggt som sifferkombination. (Och så har vi redan de siffrorna i mässing...) :)
Men, frugan tycker att "2006" dvs inflyttningsåret -förhoppningsvis 2006- är mest "rätt". Dvs då man börjar "använda" huset...

Vad säger god sed? Ska det vara byggåret eller inflyttningsåret eller vad som helst...?

Ingen större panik vad som står där egentligen men jag började grubbla på saken.

Kommentarer?

Ha det bra!

Mvh,
Magnus

 
Byggåret är det vanligaste, i varje fall på gamla hus. :)
 
Det är ju uppförandet som är det intresanta och det är ju byggåret
 
Jag skulle absolut sätta upp byggåret om jag skulle göra likadant.

Ingen dum fråga förresten.
 
Jag anser att det bör stå det år byggnaden blev färdigställd, dvs. var klar att flytta in i.
 
Jag tycker det år som byggnaden kom under tak, eller blev "vattentätt" som du uttryckte det. Lite parallellt med att fartyg anses "födda" när de sjösätts även fast det då brukar vara rätt mycket jobb kvar innan de kan tas i bruk.
 
Min uppfattning är vädertätt= klart. Resten är inredning ;)
 
Min uppfattning är vädertätt= klart. Resten är inredning  
:surprised: Oj, då är vårt hus klart nu. Men det finns ingen fungerande indragen el, inget kök och inga skivor på väggarna i utbyggnaden. Källaren har jordgolv (där vi har bilat) och vi ska precis börja dra nytt VA.  Men vädertätt är det.  :-?

Nej, den håller jag inte med om.  Vädertätt med fungerande el och VA möjligen.

:D pinebar
 
Mycket intressant frågeställning och inte helt lätt när man är så lååångsam som jag...

2003:
2003.jpg

2004:
2004.jpg

2005 (inflyttning):
2005.jpg

2006:
2006.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.