Jag har en tomt, en före detta åker, som ligger längs en landsväg. Mina grannar har plusmarkerad tomtyta inom 6 meter från vägen.

Min tomt blev till 2009 och denna fick då plusmarkerad tomt från vägen och ca 20m in på tomten.

Han som bestämde att det skulle vara så har nu gått i pension och kan inte förklara varför han tog det beslutet. Och de som nu jobbar på byggavdelningen kan heller inte ge en förklaring, utan tillägger i princip att är det bestämt så är det och kommer alltid så förbli.

Finns det nånting jag kan göra eller någonstans jag kan klaga på detta?

Visst jag har köpt tomten och jag ångrar det inte. Men det finns ingen bra anledning till att min tomt har mer plusmarkerad tomt än andra. Jag har rätt att bygga garage på plusområdet men inte bostadshus. Så att jag förstör utsikten med en byggnad kan inte vara ett skäligt argument heller.

MVH
 
En ändring i detaljplanen får du nog inte till sådär utan vidare, däremot kan du få avvika från detaljplanen i bygglov, särskilt om grannarna ger sitt tillstånd, det är ok på intilliggande tomter och det inte finns någon särskild eller förklarlig anledning till hur det ser ut på din tomt. Så om du vill ha en avvikelse så förbered underlag och ta ett snack med kommunen.
 
Menar du att det finns en detaljplan som en gubbe på kommunen gjorde 2009 för just din fastighet och ingen blev informerad och ingen ?
Det låter lite konstigt, kan du inte utveckla situationen lite.
Vad är det för typ av fastighet du har, inte är det en med tomträtt, eller?

Fråga efter planbeskrivningen för fastigheten, där kan det stå syftet med plusen.
 
Ändring av detaljplanen är nog inte svårt men tar lång tid och kostar mycket pengar.

Kommunen får inte bevilja avvikelser mot detaljplanen i omfattning att en hel huvudbyggnad står på korsmark.
 
Det finns en detaljplan för området. Denna och flertalet tomter med småhus har troligen stått sedan 70-talet.
Min tomt tillkom sedan 2009 då en bit av åkern styckades av och blev en småhustomt . Jag vet inte vad han har för titel, han som jobbar för kommun och bestämmer samt ritar in vart plusmarken skall vara förlagd. Men av någon anledning så har han tyckt att halva min tomt, alltså från vägen och 15-20m in på tomten ska vara plusmarkerad.

På byggnadsavdelningen nämndes att om jag ville ompröva dethär och kanske få gränsen flyttad närmare vägen så kunde det kosta runt 150kkr.

Jag ska kolla närmare efter en planbeskrivning men jag vet att jag har någon karta som generellt beskriver detaljplanens tanke med plusmakeringarna men den är för hela området och inte bara för min tomt.

Det jag undrar är alltså, är det rimligt att sätta såpass mycket plusmarkering på denna tomt? Vad ska det ge? Vad är anledningen till att jag måste anpassa hela min tomts utformning till denna plusmarkering? Jag menar den ställer ju till med lite, om den rimligen inte ens ska vara såpass omfattande borde ju kommunen ta på sig en omprövning och möjligen rita om det utan att jag ska behöva betala..

Hittade något användbart för diskussionen, markerade min tomt med rött.
Ser nu att grannarna har pricktomt och jag har typ plustomt, så det är inte samma. Men förstår ändå inte rimligheten i att inte få bygga huset i mitten av tomten.
Visst de beviljar mindre avvikelser, men bara om grannarna går med på det. Och det vill ju inte jag behöva räkna med om det inte finns en god anledning till det.


MVH tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den där planen ser lite konstig ut.

Det brukar vara kommunlogga och laga kraft datum etc.

En gubbe kan inte göra en d.p själv och den skall klubbas i kommunfullmäktige. sen har du ett område längst vägen i norr, med ett U-område, då kan fastigheten vara belastad med ledningsrätt/servitut på fastigheten.

Är du säker på att gubben gjorde en d.p för just din fastighet? D.P är ju från 70-talet, kanske fanns korsmarken där innan.
Vidare är byggrätten begränsad ytterligare. endast sadeltak med röda takpannor och traditionell färgsättning, undra vad tomtarna på kommunen menar med traditionell... herrgårdsgul alt falu rödfärg.

Jag tror du köpte en tomt med stora begränsningar.

Men kolla upp hur planen antogs 1970 och vilka förändringar som har skett och hur då ändringsärendena såg ut, tex syfte till att ev införa korsmark.
 
Men problemet är ju inte varför de tog beslutet då, utan att beslutet är taget. Det vr då när styckningen gjordes som det fanns möjligheter att överklaga, och få en ändring.

I nuläget så är troligen enda möjligheten att få till en detaljplaneändring, En sådan här ändring görs enl, något som jag tror kallas förenklat planeförfarande eller liknande, kallas även "frimärksplan" efterssom det bara gäller en enstaka tomt.

Det brukar kosta 100 000 och uppåt, och tar i bästa fall typ ett år. En "riktig detaljplaneändring" kostar miljoner.

jag har svårt att se att kommunen skulle ändra planen på egen bekostnad, oavsett hur fel beslutet kan ha varit när det togs.
 
Kommunlogan och sånt fattas för att jag suddade ut det. Jag är även medveten om att jag har ledningsrätt på tomten:) Pappret jag laddade upp är gjort av en lantmäteriservice i slutet av 2008. Och jag förstår att allt redan är gjort.

Men OM beslutet att sätta plusmarkering på halva tomten togs på fel grunder, utan faktisk anledning, så bör ju någon gjort fel. Om jag bygger fel så måste jag åtgärda det. Om kommun drar gränser fel så bör väl kommun rätta till det?
 
Jag tyckte det var konstigt att planen förefaller vara odaterad, därav kanske det är värt att kontrollera hur och när K.F klubbade igenom planen. Dessutom är det riktigt konstigt om en gubbe gör en d.p utan att höra sakägare. Olagligt och då förmodar jag att man kan få planen hävd (lite höft-skjutning ang detta dock).
 
Ok! Detaljplanen antogs innan du ägde fastigheten, Visst det ser heltokigt ut med korsmarken, men men detaljplaner är det bara att gilla läget, du kan tycka att det är fel men så var det när du köpte tomten och även om korsen inte har någon som helst syfte så kan de inte bara tas bort.
Men OM beslutet att sätta plusmarkering på halva tomten togs på fel grunder, utan faktisk anledning, så bör ju någon gjort fel.
Alla detaljplaner arbetas fram efter kommunanställdas förmågor ofta med konstiga formuleringar och onödigt förmynderi, tex som i ditt fall ang kulörer.
 
Jo det var så när jag köpte, och eftersom jag anpassat mig och mitt planerade byggande efter hur det ser ut i dagsläget så är det inte riktigt något problem. Men faktum är att jag får sätta ett stort garage i princip längsmed hela tomtgränsen 1m in från vägen med nockhöjd på över 4,5m. Men jag får inte bygga ett hus i mitten av tomten.

Om plusmarkeringen inte tog sig så långt in på tomten hade jag förstås planerat byggandet annorlunda mot nu.

Och just därför är det intressant för mig att veta om kommuner bara kan sitta och hitta på sånnahär grejer utan att det finns någon logik i det. Och om någon annan råkat ut för det, där det sedan blivit en ändring just för att kommun slarvade från början.
 
Jag skulle vilja se hur detaljplanen för området SÖDER om din tomt ser ut, har de också plusmark så kanske det finns någon anledning där?
 
Krullert skrev:
På byggnadsavdelningen nämndes att om jag ville ompröva dethär och kanske få gränsen flyttad närmare vägen så kunde det kosta runt 150kkr.
Det är väl en förklaring så god som någon till det märkliga beslutet.
 
Mikael_L
Kan anledning till det plusmarkerade området vara vägen utanför?
Är det en genomfartsled?
Det ser lite märkligt ut just där, är det en bussficka?

Kanske vill man inte tillåta bostadhus där närmast pga av ljudnivåer, eller framtida förändringar för vägen/busshållplatsen?
 
Mellan vägen och tomten går en cykelbana, även förbi mina grannar, men den "svänger" lite och ger plats för nån brunn mellan vägen och cykelbanan utanför min tomt. Men det finns även en bussficka precis där bilden slutar i söderkant.

Landsvägen är väl någorlunda trafikerad så bussen bidrar nog inte dirket till någon högre bullernivå. Och de andra husen står ju sex meter från tomtgränsen mot vägen (cykelbana mellan också) så det kan ju inte vara av bullerkrav.

Det som avgränsar min tomt i söder är fortsättningen på åkern, denna har nog ingen plusmark då den är avsedd för lantbruk. Precis som min tomt var innan den gjordes om till just en tomt så ingick den i åkern :)

Alltså ingick nog inte min tomt i detaljplanen före 2008 eftersom det var åkermark och har brukats som åkermark ända tills i år. Därför bör någon 2008 ha beslutat om denhär plusmarken.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.