Hej

Håller på att inreda en liten snickarvekstad i min källare, utrymmet är litet och fylls snabbt med damm när man grejar.

Så, vilket/vilka andningsskydd använder ni när ni slipar och sågar i era verkstäder? Jag har redan en ansiksmask för ångor m.m., men den känns overkill när man håller på med snickerier.
 
Sundström sr 900.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Sundström sr100 med dammfilter.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Vad ni än gör i era verkstäder så använd andningsskydd, oavsett.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
K
Andningsskydd är absolut inte overkill
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Halvmask 3M 4251, lätt och trevlig men ej utbytbara filter.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
F Fredrik99 skrev:
Halvmask 3M 4251, lätt och trevlig men ej utbytbara filter.
Hur lång tid innan den måste bytas? Förstår såklart att det beror på, men…
 
Byter man förfilter då och då håller dammfiltret "hur länge som helst" på en Sundsröm halvmask. Men rengör själva masken varje gång.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Rickard.
imported_Benno imported_Benno skrev:
Byter man förfilter då och då håller dammfiltret "hur länge som helst" på en Sundsröm halvmask. Men rengör själva masken varje gång.
Precis!

I hobbymiljö blir man sällan utsatt för större mängder partiklar som inte fastnar i förfiltret så dom håller riktigt länge. Man kan använda partikelfiltret tills det är för "tungandat" vilket jag måste erkänna att jag aldrig varit med om, man kan också försiktigt blåser rent både filter och förfilter utan tappad funktion (testat av sundström)

Gasfilter är en helt annan vetenskap.

Jag kör sr100 hemma mest för att det är den jag hade mest erfarenhet av och det är rimliga priser.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
gryden gryden skrev:
Hur lång tid innan den måste bytas? Förstår såklart att det beror på, men…
Vet faktiskt inte exakt, tänker att det beror lite på hur man använder den… Använder man den bara som skydd för partiklar i hobbyverkstaden i källaren som jag gör så håller den läääänge. (Det är ju dock alltid svårt att utvärdera hur bra ett filter faktiskt skyddar i praktiken både dag 1 och dag 365) Har för mig att det står i manualen x antal månader från att man öppnar förpackningen men det är nog standardskrivning samma som utbytbara filter. Det bör man kanske följa om man sprutmålar mycket eller använder lösningsmedel osv. Men som sagt vid intermittent hobbyverksamhet och huvudsakligen mot partiklar ett bra alternativ tycker jag.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Sundström halvmask SR100. Det finns flera olika typer av filter som skyddar mot partiklar och gas.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.