Hejsan!

Vi funderar på att köpa ett hus som är från 1960 och är på runt 250 kvadrat. Vet inte vilken förbrukning av olja det är på idag. Men att huset är så gammalt och har förmodligen dålig isolering är ju ingen fördel.

Va bör man tänka på? kan man få bergvärme för denna storlek? och åldern? bör man test trycka rören? finns det någon bättre lösning? hjälp mig ! är så ny på denna värld..

Tacksam för svar!
 
Bergvärme kan du får oavsett huset storlek.

det som styr om du kan ha nån form av värmepum eller ej (med lönsamhet) är om den maximala varmvatten tempraturen aldrig behöver överskrida 50 grader när det är vinter.
behövs varmare vatten så blir lönsamheten mycket låg.
 
Börja med att försöka ta reda på hur mycket energi som huset förbrukar idag i form av olja. Det är där vi måste börja tankebanorna. Är det fem kubikmeter, eller åtta? Kanske 12? (Hugaligen).

Testtrycka rören tror jag inte behövs, se till att ta dit en duktig yrkesman för att besiktiga rören och kunna komma med en kvalificerad bedömning.

Själv är jag mycket inne på flexibilitet när värmesystem skall konstrueras. Gärna bergvärme/jordvärme som bas i ett så stort hus, och så kanske ved i form av e värmekasett i öppna spisen eller så, för att spetsa till värmen under riktigt kalla dagar. En vattenmantlad kamin kan också få göra tjänst. En elpatron kostar inte så många spänn, så den kan gärna få sitta där också som backup, ifall man inte vill/kan elda de kalla dagarna, eller i fall värmepumpen går sönder.

Om oljepannan är fräsch kan den också fungera som extra värmekälla under de kallare dagarna istället för ved. En halv kubikmeter olja om året behöver inte kännas så tungt att betala för.

Dimensioneringen är viktig, och också avvägningen mellan att köpa stor pump och borra djupt hål i förhållande till att tilläggsisolera för en del av de pengarna. Nya fönster, två decimeter extra isolering på vinden, lägga på 15centimer på väggen mot norr och det öppna fältet där det alltid blåser från etc kan minska behovet av energi för uppvärmning med många procent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.