Hej

Jag behöver lite råd om hur jag skall göra med ett golv i nedre plan?

Huset har ingen källare utan är i 2 plan med plattan på mark ala 1950 tals konstruktion. Platta på huset är uppbyggt med grundsulor med mellangjutet betonggolv med delvis uppbyggda golv med okänt konstruktionsutförande. .

Jag har tänkt riva ut nuvarande uppbyggda golv (mix av trä, sten och matta) och lägga ett nytt golv.

Tycker ni

1) Att jag skall riva ut golv, bila bort det gamla betonggolvet, lägga isolering, golvvärme och sedan gjuta nytt betong golv

eller

2) Riva ut golv och lägga isolering på "original betonggolvet", därefter golvvärme och sedan gjuta.

3) Göra på annat sätt?

Förstår att alternativ 2 tär på takhöjden (idag 2,40m). Har tänkt mig att ha såväl kakel golv som trägolv. ytan är på 100 kvm.

Föreslå gärna lämpligt angreppssätt samt resonera om fördelar / nackdelar med detta. Tacksam för hjälp, håller på att planera som bäst.
 
Jag tycker att du ska göra som i alternativ 1. Det bygger mindre i höjd och du får plats med mer isolering. Dessutom riskerar du inte att, som i alternativ 2, höja fukthalten i den gamla plattan, och riskera skador i eventuella närliggande material.
 
Tack

En annan fördel med det är väl att man även kan passa på att dra nya avlopp och rör som säkert sjunger på sista versen. Hur lång tid (dagar) behöver cementen torka (vattnas) innan man kan lägga på golvet?
 
Om du ska lägga klinkers så minst en månad, om man använder speciella fästmassor. Annars tre månader. För trägolv avgör fukthalten.
 
3 månader? Går det att skynda på med värmefläktar eller liknande?

Tack för dina svar
 
Nej. Det är inte uttorkningen som är problemet, utan betongens krympning. Men som jag skrev kan man lägga plattor tidigast efter en månad med särskild fästmassa, eller tillsats till fästmassan.
 
Kan man lägga något material mellan trägolv och platta som gör att man kan lägga det tidigare. Vad händer om man lägger på trägolv efter en månad också?
 
Jag skrev ingenting om efter hur lång tid du kan lägga trägolv, 1-3 månader gällde keramik. För trägolv avgör som sagt fukthalten, den bör normalt vara nere i max 95% RF, och då lägger man en ångspärr innan trägolvet. Men detta hindrar naturligtvis vidare uttorkning av betongen i stor utsträckning, så jag hade väntat längre än så.

Nu är jag på inget vis expert på trägolv, så någon får gärna rätta mig om jag skrivit fel.
 
Ure the man Jon! Ledsen om jag tjatar men försöker lära mig hela processen, finns det bra tråd som beskriver grunder i betongläggning osv...
 
Mikael_L
I denna tråd,
http://www.byggahus.se/forum/golv/63853-klinker-igen.html
sammanfattade jag dom torktider, som jag läst mig till, som gäller.

Jag klipper in mitt inlägg här:

Ska sammanfatta de saker som jag tror jag har koll på, så väl de som vet bättre skriva och rätta, och jag lovar att jag inte blir sur.

1. Plattan ska torka ut >= 3 mån för att krympningen ska vara såpass klar att det går att lägga klinker.

2. Plattan ska torka ut till max 85% rH för att plastmatta ska gå att lägga, annars släpper limmet.

3. Plattan ska torka ut till max 70% rH för att det inte ska kunna bli mögelangrepp på organiska material som ligger på plattan, detta tar i normalfallet minst 9 mån.

Uttorkningstider i .2 och .3 beror på väldigt många faktorer, betongens vct, kom det extra fukt på plattan vid/efter gjutningen, hur varmt/torrt/ventilerat var det under torktiden.

4. I våtrum måste tätskikt anbringas på plattan (och väggarna) detta tätskikt är antingen våtrumsmatta eller ett rollat tätskikt. Efter att tätskiktet är på plats är fortsatt uttorkning av plattan i princip stoppad.

5. Klinker i övriga utrymmen läggs med fix direkt på plattan, plattans uttorkning fortsätter, dock antagligen med lägre hastighet.

6. Klickgolv läggs med foam under, vilket reducerar stegljud, jämnar ut smärre ojämnheter på plattan, skyddar golvet mot ev för hög rH i plattan och slutligen, stoppar nästan helt vidare uttorkning av plattan.

7. Under all syll, både ytter och innerväggar ska det ligga en remsa med plast el speciellt syllband el takpapp el liknande för att skydda syllen mot för högt rH från plattan.

Tänk också på att plattans rH beror på temperaturen i densamma, vid högre temp så är rH lägre och vid lägre temp = högre rH, detta trots att det är exakt samma mängd vatten i plattan.

Med allt detta i åtanke skulle jag själv egentligen vilja ha endast klinker överallt, för det medger trots allt att plattan blir torrare och torrare allt vad åren går.


Jag tror att det finns specialbetong (dyrare !?) som kortar ner torktiderna.
 
Hej

Först tack för snygg uppställning och länk till andra tråd. Börjar få grepp nu. När det gäller torkning / krympningstid. Sker uttorkningen av plattan snabbare om man har "vattenburen" golvvärme nedlagd i betongen? Kan uttrokningen ske neråt också, jag menar det kommer ju ligga 20 cm isolering under betongen(isodärn typ).

Hoppas att det är OK att låta plattan torka ut i högst 2 månader, därefter lägger jag sten på cirka 50 kvm utav golvet och trä på resten.
 
Uttorkningen neråt är marginell med cellplast, medan den är ganska stor med Isodrän. Golvvärme skyndar på torkningen om man då håller en högre temperatur i plattan än vad det hade varit annars.

Och ja, det bör vara okej med två månader. Kom i så fall ihåg att använda ett särskilt fix, det är för tidigt att använda vanligt.
 
Vi utgår hela tiden från att vi skall bila bort gamla plattan här.

Fråga. Vad händer om gamla plattan är OK, jag lägger cellplast ovanför, armering, vattenburne golvvärma och ett tunnare lager betong? På så vis minimerar jag att bygga på höjden samtidigt som jag kanske uppnår samma resultat?

Vad tror ni om detta och hur länge behvöer ett tunnare lager betong torka / krympa? Ökar jag på fukten i gamla plattan och vad kan det i sådant fall resultera i. Det är idag tegelvägg så fukten bör tryckas utåt genom denna?`

Kort och gott fördelar / nackdelar med detta angreppssätt? Har för mig att besiktningsmannen menade att det skulle vara en mkt bra lösning?

Tacksam för era goda råd och synpunkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.