Håller på att renovera duschen och bastun.
Vi har precis köpt huset och bastun ser väldigt bra ut.
Dom har nästan aldrig använt den. Så allt trä är fint och vi kommer låta det vara som det är.
Men aggregatet känns bäst att byta ut.
Måtten är (bxhxd) 2500mm x 2100mm x 1500mm
Idag sitter det ett 6Kw aggregat, ska vi köra på det igen eller ska vi gå upp på 8kw??
Några större skillnader på aggregat som har en utvändig manöverpanel (det har vi idag) och en där man styr allt på aggregatet.
Kom gärna med några förslag som är rimliga prismässigt, behöver inta vara det allra värsta men vill inte köpa skit eller.
 
Varflör byta aggregatet om den inte den verkar vara använd
 
Därför att det är väldigt gammalt, hur gammalt vågar jag inte gissa på men huset är byggt 1959. Känns bättre med ett nyare aggregat, lär nog dra betydligt mindre el med.
Vi kommer nämligen basta en gång i veckan ungefär.
 
Har bra erfarenheter av Harvias aggregat, finnarna kan detta med bastu.
Effekten ska matchas till storleken på bastun.
 
Mman brukar räkna med 1 kw per kubik om det är optimalt isolerat.
Du har 7,8 m3. Tror ändå 6 kw räcker för det finns ett span som brukar sträcka till upp en bit till. Men ring både Tylö och Exacta och hör vad de säger, så ta ett snitt på svaren :)
 
Ska du ändå köpa nytt så skulle jag tveklöst välja 8 kw aggregatet. Min bastu är nästan exakt lika stor när jag kompletterar med att jag har 90 cm bred glasdörr som är 200 cm hög (jo, den är så bred i glaset). Med 8 kw Tylö/Kastor Megaline aggregat med 30 kg sten i så tar det drygt 40 minuter innan det är bastningsbart så med ett mindre pratar du kring eller sannolikt över timmen i uppvärmningstid.

//Rob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.