Snyggast knut?

  • Vanliga knuten

    21 Röster 48,8%
  • Knutlådor

    22 Röster 51,2%
  • Antal röster
    43
Hejsan, Håller på att planera vilken panel man ska ha på huset (nybygge).

Har funderat på fusk timmerpanel, men vet ej vilken knut som är snyggast.

Alt.1 Är vanliga timmerknutar som man monterar dit efter panelen. Vet ej om detta sitter kvar bra efter några år.

Alt. 2 Är så kallade "knutlådor" är lite större än vanliga knutbrädor.


Eller har ni några andra bra tips. Några erfarenheter om just timmerpanel å knutar. Tar emot alla tips å synpunkter :)

Huset kommer likna alt.1.


MVH Martin
 
  • Alt1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Alt 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyresö
Hahaha, vanliga knuten kommer troligtvis att vinna - efter en röst leder den med 100%
 
Tycker att helheten på husen blir snyggare med knutlådor, men kan tycka vanlig knut är snygg men jag skulle tröttna ganska snart.
 
"Fuskknutarna", ser de bra ut? I så fall skulle jag välja sådana, men ser de fuskiga ut är det bättre med lådor. Tycker jag i alla fall.
 
Fusk knutarna är som på bild ett, det är ett "fusk" timmer på det huset. Så kommer den kunna se ut :)
 
Fusktimmer är ju för tunnt för att ha riktiga knutar. Det ser fuskigt ut... Gör riktiga knutlådor istället, det skyddar dessutom ändträt i panelen...
 
Går ju också att ha vanliga knutbrädor, (som man har på fjällpanel.)
Så hade jag byggt... 6"+7"

//AA
 
GustavW hur tycker du att knutlådorna ska se ut? som på bilden? :)


saiter, vill att det ska ha lite äldre stil, tror att vanlig knut blir lite för klent. Eftersom timmerpanelen är 180mm hög.
 
Har själv byggt med timmer-panel på ett fritidshus, jag tyckte de där knutbitarna dom sålde till panelen mest var dyra och svårmonterade.
Du måste sätta panelen exakt rätt för att du ska få det att stämma, jag tycker det blir snyggare med vanliga foder.
 
J
Vatten/fukt borde ligga kvar mycket mer på liggade timmer/brädor som rent byggtekniskt så måste det vara bättre med stående panel.
 
Hur blev det med timmer panelen? blev du nöjd med den iaf, Det ser inte för "fuskigt" ut? Vart ifår beställde du din panel? Nu blev det många frågor men hoppas på svar ;)
 
Eftersom själva panelen har en fasad kan så är det nog ingen större risk. Det har ju byggts en hel del timmerhus som har bra utsida några hundra år senare :)
 
John J skrev:
Vatten/fukt borde ligga kvar mycket mer på liggade timmer/brädor som rent byggtekniskt så måste det vara bättre med stående panel.
Som Martin skriver är timmerpanel fräst på så sätt att vatten inte kan tränga in.
Om den inte är felmonterad vill säga....
Timmerpanel har sålts i flera årtionden.
 
Knutlådor röstar jag för, fusk e jobbigt så ska det vara knuttimrat ska det va på riktigt.

>John J När vi byggde vårt första hus på 80-talet hittade jag en studie där man jämfört liggande och stående panel iofs utifrån antagandet att stående skulle förstöras fortare beroende på att ändträt vänds mot/nära marken men man fann i vart fall ingen skillnad. Det verkade som om träfasaden stod emot väta lika bra oavsett längdriktning i det fallet.
I övrigt vet jag inte om det spelar nån roll.
 
martin_johanssonn skrev:
Hur blev det med timmer panelen? blev du nöjd med den iaf, Det ser inte för "fuskigt" ut? Vart ifår beställde du din panel? Nu blev det många frågor men hoppas på svar ;)
Jodå, blev nöjd med resultatet. Gick rätt fort o montera, jag hade dimensionen 30x200 mm så det räntade på bra o täcka väggarna.
Köpte min panel strax söder om Nordmaling, Flärke Såg & Hyvleri, jag tror säkert dom skickar över hela landet.
Dom har bra kvalitet och bra priser. Du kan även få den med bilat(huggen) utseende.
Att den ser vågig ut som det var förr i tiden....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.