Vi ska byta till nytt värmesystem och det lutar åt Comfortzon frånluftsvärmepump. Det stora problemet är att tiden inte riktigt räcker till, det är så mycket som är akut utomhus nu i sommar.

Elpannan vi har idag står i tvättstugan. Tvättstugan behöver oxå renoveras och ska delvis flyttas. Jag har därför kommit på att vi kan sätta värmempumpen i garaget istället. På så sätt slipper vi ombyggnaden av tvättstugan i år. Problemet med garaget är ju att vi måste bygga kulvert från garaget till huset. Vi har två meter mellan huset och garaget. Det finns säkert annat som oxå måste fixas i garaget för att detta ska funka.

Frågan är nu vilket som är jobbigast och mest tidskrävande? Var hade ni andra satt värmepumpen om ni haft våra förutsättningar?

Ska nämnas att jag är grymt ljudkänslig och kör tex inte en maskin tvätt när jag ska sova även om sovrummet ligger en våning upp och i andra änden av huset. Tvättmaskinen stör för mycket.
 
Finns tillräcklig el och annat framdraget till garaget och så?
 
El finns men inte vatten. Är det ngt annat du tänker på?
 
Det spelar ju ingen roll heller för den delen eftersom ni ändå kommer att gräva en kulvert. Det är bara att dra med allt man vill då.
Det är väl en ypperlig ide att få in den i garaget.

Det jobbiga är väl att det är en frånluftsvärmepump vilket gör att du måste dra ventilationsrören i kulvert också... NÄÄ, är det sant!?

Du måste mena bergvärme eller jordvärme va?
Annars är det ju ganska ordentligt uteslutet tyvärr...
 
Jag trodde i min enfald att det gick och dra ett (isolerat)spirorör genom en kulvert till garaget för frånluftspumpen.
 
har huset frånluft idag? eller ska det också byggas?

jag tror det blir väldigt besvärligt att få en anläggning att funka bra om den står i garaget, du kommer att tappa i verkningsgrad!!!
 
Huset har mekaniskt frånluft och vi tänkte att isolera en del garaget att ha som verkstad.
 
Tror nog att det ändå är enklast/billigast att dra kulverten och sätta ett konvektorelement i garaget. Om du då har det som vanligt element så drar det inte någon el i sig, men om någon skall vistas i garaget så kan du dra på fläkten några timmar och krama ur mer värme under en tid.
Lägg sedan lite kraft på att få pumpen inne i huset att gå så tyst det är möjligt med lite frigolitskivor och gummifötter eller liknande.
 
AnnaKanin skrev:
Ska nämnas att jag är grymt ljudkänslig och kör tex inte en maskin tvätt när jag ska sova även om sovrummet ligger en våning upp och i andra änden av huset. Tvättmaskinen stör för mycket.
Om du är så ljudkänslig ska du nog inte ens fundera på en CZ, den låter MER än tvättmaskinen.
Skaffa en luft/vatten vp, som har kompressorn utomhus, då är det bara grannarna som lider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.