Jag har efter en djupdykning försökt komma fram till ett system som passar mig och mitt hus. Tilläggas skall att jag är lekman. Mitt hus ligger i skåne (med mycket regn från sidan) och är dels idag stående siporecplank och en tillbyggnad i Isoblock.

Jag har uteslutit tunnputserna då dessa är för täta för min smak. Dessutom är de fortfarande relativt nya. Då det gäller tjockputs så rekommenderar maxit att använda B-bruk på isoblocken efter tunngrundning. Vilket låter vettigt. Dock sade murarna som murat upp väggarna att B-bruk är för starkt som puts. Vilket är det korrekta? Kan man dra på C-bruk direkt på tunngrundad lecavägg?

På resterande hus har jag funderat på att lågga in en mineralullsskiva (mest för att tacka skarvarna mellan elementen och skapa en jämn sammanhållen yta att putsa på). Här rekommenderar maxit två olika bruk i olika skikt. Båda C efter vad jag förstår, men med olika färg. misstänker att det har med systemgarantin att göra att de vill ha olika färg. Men för mig sm skall köpa hem det och kanske dessutom göra mig av med spill och rester kan tänka mig att putsa med ett bruk. Vad är de generella rekomendationerna för att putsa på mineralull? Någon som vet?

Finns det ovberoende leverantörer av dessa material, som någon här är villig att tipsa om? Det verkar som om Finja och i synnerhet maxit äger marknaden.

Finns det andra leverantörer av galvat nät, Mineralull, och bruk av olika klasser?
 
issolering+ fästen+ nät har paroc ett kanonsystem på, dom issolerings fästena är mycket smidigare en maxits. men bruket ska du satsa på maxits underlagsbruk 340 tror ja de heter o utstockningsbruk 342, dom är fiber förstärkta men lite klurigt att få tag på om du inte köper hela deras system (isso+fästen+nät) men deras fästen är ingen höjdare ska du veta, när de gäller bruk så finns ju finja och combimix de ä lite billigare. men satsa på paroc isso fästen o nät, och maxitsbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.