Har hört att en del rörmokare rekomenderar att silikona fast stolen istället för att skruva. Skall fästa min nu och undrar vilket ni rekommenderar som har erfarenhet av det. Kan nämna att det är på ovanvåningen med bjällklag och golvspån samt flytspacklad sula o klinker.
 
Min åsikt utan att någonsin siliconat fast en stol är att skut funkar bra och har gjort i många år så varför byta metod? Ett undantag här. Silicon om man/elekrikern missade att hålla koll på golvvärmen.
 
är det "riktiga" rörmokkare som rekomenderar att silicona fast den?
i det "dolda" utrymmet på stolen bildas det kondens som måste kunna rinna ut, det är därför det är lite mellanrum i foten. däremot så lägger man en riktigt rejäl siliconhög där varje ROSTFRIA fästskruv dras ner i golvet. titta hur det ser ut med silicon och plastmatta som blivit missfärgad av siliconet. detta har jag lärt mej eftersom jag har ett älvsbyhus där dom skruvat fast toastolen med vanliga järnskruvar och skitit i att sätta silikon runt skruvhålet, följden blev att skruvarna rostade av och vatten rann ner i golvspånskivan som ruttnade upp, inte så kul direkt....
 
Man behöver ju inte trycka ut en hel patron silicon under toaletten, räcker bra med några väl placerade klickar. Jag, som plattsättare, tycker att det är bra om man föröker hitta alternativa lösningar, som gör att man inte behöver ta hål i fuktskyddet.
 
Men sitter det ordentligt med silikon?
 
Silikon sitter av bara h****** men det blir ju ganska stort moment den fogen på en toa, men jag tror nog det fungerar. Det är ju bara att testa, släpper det är det ju inte värre än att skruva dit den.
 
Efter många om och men så silikonade jag fast wc-stolen. Nu skall det bara härdas ett tag innan man kan inviga den. Tycker att det blev bra med tanke på att silikonen tog upp lite ojämnheter mellan klinkerplatterna. Lämnade en springa på ca 5cm längst fram med tanke på kondens som då kan rinna ut i fallets riktning. Återkommer med rapport när jag har satt hållfastheten på prov, får väl äta kålpudding.
 
Mikael_L
boisare skrev:
, får väl äta kålpudding.
:D :D :D
 
snuttjulle skrev:
Min åsikt utan att någonsin siliconat fast en stol är att skut funkar bra och har gjort i många år så varför byta metod? Ett undantag här. Silicon om man/elekrikern missade att hålla koll på golvvärmen.
Min röris drog golvärmen runt toans avloppsrör. Hur skall han våga borra i golvet för toans skruv? Jag har dock tagit foton innan gjutning så det blir väl jag ( i vanlig ordning) som får rädda en stackars vilsen hantgverkare.

Snart står han där och borrar i golvbetongen efter mina foton.....

Golvvärmerören ligger ytligt ( röris rekomendation!)
 
Rapid skrev:
Min röris drog golvärmen runt toans avloppsrör. Hur skall han våga borra i golvet för toans skruv? Jag har dock tagit foton innan gjutning så det blir väl jag ( i vanlig ordning) som får rädda en stackars vilsen hantgverkare.

Snart står han där och borrar i golvbetongen efter mina foton.....

Golvvärmerören ligger ytligt ( röris rekomendation!)
Verkar ju lite skumt att göra så när han tydligen inte visste att stolen skulle skruvas fast. Själv satte jag ner wc'n på golvgipsen och ritade med blyerts runt toaletten. Sen var det enkelt att veta var slingorna inte skulle gå.
 
Jag har kört med silikon och nog verkar det sitta. Det man ska tänka på är att ha lite distans mellan golv och toastol så man kan skära loss stolen om det någon gång i framtiden skulle behövas.
 
Tycker silikon verkar lite som en nödlössing. Klart holken ska skruvas ordentligt i golvet. Desutom bör ju en hantverkare ha bra koll på rekommendationerna som säger att det ska vara en fri yta på 300x600 för toastolen!
 
Bytte två toastolar nyligen, i "manualen" stod det att de skulle skruvas fast + att man skulle täta med silikon eller något slags tätningsband...
 
Har nu "provsuttit" wc och den sitter som berget med enbart silikon. Varför borra o försvaga en del av tätskiktet? Pratade med en ansvarig för badavdelningen på Bauhaus där jag köpte wc och han tyckte absolut att jag skulle silikona fast stolen. Han nämde att många rörmokare gör så.
 
Yes, allt silikonas fast, handfat, trösklar med mera. Silikon är mycket bra lim och kan användas till massor av roliga projekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.