För ett par månader sedan startade jag ett bygge av snickarbänk. Insåg att jag inte skulle ha råd med en värstingsjöbergs så då måste man ta saken i egna händer. Bok verkar vara förstahandsvalet men det är väldigt ont om bok här i norr så då tager man vad man haver, i mitt fall björk. Jag hade tänkt använda Osmo hårdvaxolja på bänken, men nu när jag oljat in benställningen så börjar jag tveka. Skulle det vara bättre att använda någon sorts lack på bänkskivan för att få den mer slittålig? Golvlack? Är det någon som vet?
20151210_202121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Samir Hamzić och 7 till
  • Laddar…
Polyuretanlack är väldigt tåligt och tål vatten, färg och slag bra. Enkelt att torka av. Men jag hade nog använt vax eller olja på en arbetsbänk.

Fin bänk förresten, bra jobbat!
 
  • Gilla
Johan- och 1 till
  • Laddar…
T
Snygg benställning!

Skulle tro att björk är "finare" än bok och att föredra. Bok används nog i många fall för att det är billigare och lättare att få tag i än björk i kraftigare dimensioner. Sjöbergs använder ju björk i sina bänkar vad jag vet.

Sen undrar jag om inte björk är fuktstabilare än bok och inte sväller/krymper lika mycket som bok kan göra vid olika årstider. Är kanske inget "problem" med en behandlad möbel som har ett tätskikt som inte släpper genom fukt men jag har märkt viss skillnad på obehandlade bokmöbler.

För att svara på frågan så skulle jag nog tycka att en olja/vax är bra men att en poly-lack kan vara bra för att den ska vara tåligare mot fukt och färgspill.(Å andra sidan används ju Osmo till köksbänkar så den borde ju fungera mot fukt...)
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan- och 1 till
  • Laddar…
Det ser bra ut det där!


Björk är det traditionella materialet för snickarbänkar här i våra trakten (det historiska Norrland som på den tiden innefattade Österbotten).
Jag tycker att kokt linolja är bästa ytbehandlingen. Den har använts i flera generationmer med bra resultat. Flagar inte och tål misshandel och nötning och går enkelt att bättra på.
 
Redigerat:
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Min son har lagt en slityta av bättre björkfaner på själva arbetsbänken. den kan bytas var femte år eller så.
 
  • Gilla
Bonduell och 1 till
  • Laddar…
Testarn skrev:
Snygg benställning!

Skulle tro att björk är "finare" än bok och att föredra. Bok används nog i många fall för att det är billigare och lättare att få tag i än björk i kraftigare dimensioner. Sjöbergs använder ju björk i sina bänkar vad jag vet.

Sen undrar jag om inte björk är fuktstabilare än bok och inte sväller/krymper lika mycket som bok kan göra vid olika årstider. Är kanske inget "problem" med en behandlad möbel som har ett tätskikt som inte släpper genom fukt men jag har märkt viss skillnad på obehandlade bokmöbler.

För att svara på frågan så skulle jag nog tycka att en olja/vax är bra men att en poly-lack kan vara bra för att den ska vara tåligare mot fukt och färgspill.(Å andra sidan används ju Osmo till köksbänkar så den borde ju fungera mot fukt...)
Nja. Bok är både tyngre och hårdare än björk och enligt mina erfarenheter ett väldigt formstabilt träslag. Sjöbergs proffsbänkar är i bok, hobbybänkarna i björk.

För att svara på det tråden handlade om:)...jag hade hellre oljat än lackat, dels för att lack "känns fel" på en snickarbänk och framförallt för att olja är lättare att reparera lokalt. Jag klantar mig ibland på min bänk och då är det bara att slipa lite på det området och olja om.
 
  • Gilla
mrpeterteter och 1 till
  • Laddar…
Testarn skrev:
Snygg benställning!

Sjöbergs använder ju björk i sina bänkar vad jag vet.
De använder bok i hyvelbänkarna, men de kanske använder björk i andra möbler. http://www.sjobergs.se/dbhires/Produktblad_Elite_1500_2015.pdf

Bok är hårdare än björk vilket säkert är bättre vid fastspänning av arbetsstycken.

Kan tänka mig att en oljad bänk suger åt sig smuts och damm lättare än en lackad. TS underrede ser väldigt stabilt ut.
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Frågan är också friktionen. Jag gjorde mallar av lackade furubitar och verktyget gled inte utan högg. Vet dockj ej hur viktigt det är för en bänk.
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Tack så mycket för beröm och feedback! Jag är tilltalad både av polyuretanlack och linolja men vid närmare eftertanke tror jag att jag kör vidare med Osmo hårdvaxolja. Det känns som ett bra mittemellanalternativ. Om bänken slits eller får märken kanske inte är hela världen, även om de första skadorna kommer att göra ont. Det finns mycket material kvar så man kan ju hyvla av hela skivan i värsta fall. Ett slitskikt av fanér låter heller inte dumt, dessvärre har jag inget så det får bli olja. Kommer att lägga upp bilder i skryttråden när bänken blir klar.
 
Jag valde att inte ha någon ytbehandling alls på min hyvelbänk. Jag hyvlar av ytan en gång om året eller så för att hålla den riktigt plan.
/B
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Oerhört fin bänk du har gjort. Tror nog att jag vill ha en ytbehandling, om inte annat för det estetiska. Snickrar bara på hobbynivå så jag räknar med att det tar några år innan jag behöver ny behandling och då kan jag hyvla om den. Kanske måste ta lite djupare, men det finns mycket att ta ifrån :)
 
  • Gilla
rolandnorberg
  • Laddar…
Fantastiskt fin bänk. Jag skulle likt bengtn köra obehandlat. Dels för planheten, dels för att lack lägger yta och kräver mycket jobb och olja visserligen blir snyggt men inte så slitstarkt. Hyvlar hellre av än att slita med olja/lack när det ändå behöver överseende emellanåt. Nu blir ju slitaget på min bänk endast från friktion mellan hyvelmall och underlag där det betyder nåt så jag behöver inte oroa mig så mycket för chip och märken i ytan men jag vill absolut inte ha en glidig yta eller ojämnheter. Är färg och kemikalier inblandade är det antagligen en annan sak...
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Jag håller på med en skalenlig bänk till mina döttrar, kör med regelvirke för att det inte ska behöva kosta så mycket stålar. Det gör att jag har en del synlig kåda på toppen, och undrar hur man hanterar det? Ska jag köra ett par lager shellack för att spärra in den, eller är det kraftigare grejer som gäller? Eller borra ur skiten och plugga? Nu när jag skriver det inser jag att det senare nog är att föredra.

Jag tänkte i alla fall köra över den med Osmo hårdvax efteråt.

Förresten bengtn: Du skriver ju i det länkade inlägget att du ska "lägga på ett lager linolje/lackblandning". Ändrade du dig sen, och i så fall av vilken anledning?
 
En hyvelbänks arbetsyta bör vara obehandlad.
Men det är som vanligt man gör som man vill det är inget fel.
 
Jag skulle vilja ha någon finish så att damm och smuts inte fäster så bra. Linolja när det oxiderat borde väl klara den uppgiften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.