Sitter här med mina kalkyler och har hamnat i situationen då jag tvekar på vilken yta jag ska räkna på.

Dilemmat är avgifterna för bygglov, planavgift och bygganmälan som beräknas på 'bostadens yta'.
Hmmmm.....om man då t.ex. bygger 1,5 plans hus men inreder inte övervåningen, ska man då räkna på ex. bara bottenvåningen på 80-90 kvm eller ska man även räkna med den oinredda övervåningen på ca 40 kvm? ???

Det blir ju faktiskt en del slantar tillsammans.
 
Ingen som kan räta ut mina frågetecken?
Hmmm....kanske är det jag som uttrycker mig klumpigt?

Försöker igen då med ett exempel:
Ponera att jag bygger 1,5-plans hus om totalt 130 kvm.
I alternativ 1 bygger jag med oinredd övervåning i alternativ 2 med inredd övervåning.

Alternativ 1: 90 kvm i entréplan + 40 kvm oinredd öv
Alternativ 2: 90 kvm i entréplan + 40 kvm inredd öv

Ska jag då beräkna mina avgifter på att jag bygger 90 kvm eller ska jag beräkna på att jag bygger 130 kvm?

På kommunens hemsida står det:
Lovavgift och avgift för bygganmälan beräknas efter summan av bruttoarea (BTA) och öppenarea (OPA). Kartavgift beräknas efter fastighetsarea.
Kan någon upplysa mig om vad bruttoarea (BTA) och öppenarea (OPA) är för något eftersom det inte står på deras hemsida?

Detta skulle innebära att exv. bygglovet skulle bli följande:
Alt1: 3876:- om man räknar på bara 90 kvm
Alt2: 4560:- om man räknar med öv om totalt 130 kvm

Hur 17 gör man? ???
 
Vill inte vara elak...men är det så noga med så små belopp (skillnad mellan högsta & lägsta) när man bygger hus? Räkna på det högre så kan du få en positiv överraskning som värsta scenario :)
 
Åååå nej, inte alls. Det var bara ett exempel eftersom jag inte fick napp första gången.
Bygglovet är ju precis som du skriver ett väldigt litet belopp i sammanhanget. Det var mer principen jag var ute efter eftersom det är fler faktorer man räknar på detta vis.
Annars har du helt rätt! ;)
 
Man räknar på totala boytan. Resten är biyta. 1.5plans har mindre boyta & en del biyta pga sluttningen på taket.
Så har jag lärt mig det hela.
Men i slutändan betalar man allt när du väl bygger ut plan2...
 
Det som inte räknas när det gäller 1,5 plans hus är den ytan där det är lägre än 60 cm från golv till tak. Den infonfick vi från kommunen när vi disskuterade vad det var som räknades in i totalarean.

Men 1.000:- är ju ingenting att bråka om, så dä är det bättre att ta det säkra framför det osäkra.
 
Det som avgör måste väl vara hur ritningarna för övervåningen ser ut. Visar bygglovsritningarna att övervåningen inte ska vara inredd så får ni väl betala det lägre priset.
 
Enligt vår handläggare på kommunen så räknas alltid ytan på övervåningen med, oavsett om den inreds direkt eller om tjugo år, eller inte alls. Detsamma gäller på anslutningsavgift för VA.
 
Jesca_j skrev:
Enligt vår handläggare på kommunen så räknas alltid ytan på övervåningen med, oavsett om den inreds direkt eller om tjugo år, eller inte alls. Detsamma gäller på anslutningsavgift för VA.
Tack, det var det jag ville veta! :D
 
Ploppan skrev:
Bygglovet är ju precis som du skriver ett väldigt litet belopp i sammanhanget.

Ja, väldigt litet....ca:40000:- om det nu e litet ::) ;)
 
DragonLady skrev:
Ja, väldigt litet....ca:40000:- om det nu e litet  ::) ;)
Njae, då har du väl räknat med några fler än _bara_ själva lovavgiften?
 
Ja man kan väl inte få det ena utan det andra ;D
Bygglov; 11232:-
Mätningsavgift; 3120:-
Planavgift; 16380:-
Nybyggnadskarta; 8236:-
Byggvattenavgift; 625:-
Summa; 39593:-

Huset är endast 140kvm i 1 1/2 plan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.