Hej.

Det är en Gustavsberg men vet inte vilken modell. Skulle vilja hitta en ny sits till den då den gamla är någon från ikea som inte passar. Någon som har koll på modell? Kanske rentav har kolla på var jag köper en passande sits. Tänkte inte lägga mer än 400kr på sitsen så original är troligen för dyrt.

IMG_0748.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0749.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0750.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0751.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för hjälp.
 
ullberg
Jag vill minnas att det är en i Nordic-serien, en DT-2, eller möjligtvis DT-20 (tror dock att 20 är den med grå "mittenplupp" där hela locket bara snäpps loss, du tar bort pluppen och skruvar bort en mutter gissar jag?)

Det var dock väldigt länge sen jag sålde sånt här så jag kan ha glömt bort totalt vilken serie det är, ringa gustavsberg bör inte vara några problem, och en original mjuksits borde inte vara ohemult dyrt, hårdsits (om det ens finns original) är nog ganska dyrt dock.

/U
 
Tack för svaret ullberg. Jag mailade Gustavsberg i våras och frågade och fick som svar att de: "Detta är en Classic modell och sitsen ni behöver har denna bestnr:RSK 788 08 10."

Vilket jag tyckte var konstigt då jag inte ens hittar någon modell som heter classic utan tyckte själv att nordic var mest lik. Men kändes konstigt att mail och påpeka detta för dem. Skickade i alla fall i väg ett nytt mail till dem nu igen. Får se vad jag får för svar denna gången.

Tror du denna sits passar?
https://buildor.se/badrum/toalettstolar-toalettsitsar/gustavsberg-toalettsits-propensits-detail
 
ullberg
Usch, nu blir jag osäker, kan det vara classic (jag tror det funnits en sådan serie, det ringer en klocka i alla fall), men jag hade för mig att de var mer "koniska" / "spetsiga", din ganska jämna form sig mig mer Nordic. Men jag känner mer och mer att jag har glömt detaljerna och kanske stjälper jag mer än hjälper...

Har du provat att googla DT-2 (DT 2 / DT2)? får du upp något då som kan indikera vilken serie det är? jag känner mig hyggligt säker på att det där locket heter just DT-2 (möjligtvis DT-20, se ovan), men vilken serie locket monterades på kanske jag hade tappat...

De locken du länkar till känns vågar jag inte uttala mig om, speciellt nu när du (deras kundtjänst) gjort mig mer osäker.

/U
 
Efter lite mer googlade hittar jag en youtubevideo från gustavsberg. Jag har tydligen DT-2. DT-20 hade man om loggan var grå i stället som vit för mig. Dock så gör det (väl) bara att jag får koll på spolningsmekaniken men kanske kan googla vidare från detta.
 
Jag har samma toalettstol som dig (eller två stycken faktiskt). Locket till cisternen (där spolknapparna sitter) har spruckit på båda två så jag måste köpa nya sådana. Problemet är att när man väl kommit på att den heter DT2 så tar det lite stopp. Tittar man i Gustavsbergs egen reservdelslista så omnämns ju inte "DT2" någonstans. Min sambo var in på en lokal VVS-butik idag och även de stod som frågetecken inför benämningen DT2.

Man kan ju verkligen undra varför Gustavsberg "hjälper" en att få veta att det är en DT2 i sin instruktionsfilm om det sedan visar sig att det är enda stället där den beteckningen överhuvudtaget omnämns?

Hursomhelst, här är länk till reservdelslistan. Kollar man utformningen på själva cisternlocket så ser classic bäst ut men resten av toaletten liknar nordic. Vette fasen vad man ska försöka få tag på för lock.

http://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Brochures/Swedish/Reservdelsaffisch_2012.pdf
 
Fick svar från Gustavsberg idag:

"Rolf har en WC Nordic 300-serien. Till dem passar följande sitsar från Gustavsberg:

Standardsits 7880790
Hårdsits vit 7880796"

Hittade en för 259 kr så nu är jag nöjd.
 
lakebranch: Hoppas det löser sig för dig. Känns ju som det borde räcka med en bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.