Vi håller som bäst på att bygga till 60+60m2 (två våningar) till vårt befintliga hus, och den inlejda firman har precis fått på taket och det börjar bli dags att jobba sig "innåt" och frågan kom på tal om ventilation - och här (troligtvis mest pga okunskap) blev jag lite ställd då vi inte har talat om detta med vare sig arkitekt, konstruktör, KA eller byggnadsnämnd, hur som helst är detta något som inte är specat i offerten, och jag har inte reagerat då vi har enkla friskluftventiler i hela befintliga huset ihop med paxfläktar i våtutrymmena så i min värld trodde jag nya delen skulle få samma sak.

Det läggs vattenburen golvvärme i hela tillbyggnaden, och i bygglovet (där ansökan skrevs av konsult tillika konstruktören) anges återvunnen ventilation. Har efter lite läsning hittat sk. FTX aggregat, men som jag tolkar det är detta även en värmekälla, och den har vi ju i golvet, eller?

Finns det andra system som återvinner luften (dvs. uppfyller bygglovet) eller är det bara ställa sig in på 100tkr ytterligare utöver en redan sargad buffert som fått lida under virkesprishöjningen nu i vår eller vad finns det för alternativ på ventilationslösningar tillsammans med golvvärme?
Har som sagt endast luft/luftvärmepump + "hål i cägg
 
FTX-aggregat är ett ventilationsaggregat som växlar över värmen i frånluften till inkommande uteluft. Ungefär upp till 85% värmeåtervinning i ventilationen. Om det sitter värme i så är det för att hålla aggregatet frostfritt vid låga temperaturer, inte för att värma huset. Alternativ till FTX är frånluftsvärmepump eller bara kanalfläkt om man har bergvärme eller luftvattenvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.