Hallo!

Vilken ventilation är att föredra i ett nybygge på 1-plan och med en boyta på 155 m2?
Ungefärliga priser på olika system?
 
Antingen FTX-ventilation eller frånluft med värmeåtervinning till (el-/värmepumps-)panna beroende på vilken typ av uppvärmning du ska ha.

Vi har FTX, en kollega har frånluft med värmeåtervinning till bergvärmepump, han kan ladda borrhålet med värme på sommaren.
 
Med ett vattenbatteri till FTX måste det ju gå att ladda borrhålet och samtidigt kyla till huset varma sommardagar och så går det att spetsa med eftervärme kalla vinterdagar. Ju längre norrut man bor desto mer lönar det sig ekonomiskt med FTX, sen ger det bättre komfort också.
 
Jag ska ha jordvärmepump ( luft/vatten ) med vattenburen golv värme.
Har läst lite om FTX och det verkar vara en bra lösning, någon som har färska uppgifter om kostnad ( inköp samt installation )?
 
Aggregat ca 25.000:-
Rör, dämpare isolering etc 10-20.000:-

Ska du göra själv?
Jag satt in Ett heru 100T i höstas i min 100m2 en planare. Tog grejerna via jobbet men hade inte blivit så mycket dyrare från någon nätbutik. Projekterade det själv med lite hjälp av en kollega och det här forumet. 25 gick allt på men då satte jag in ett överluftdon till badrummet i efterhand. Det tillkom lite monteringsmaterial också. Lånade kap från jobbet och klickade ihop alla rör.
 
Hallo Segge!

Bygget drar igång till sommaren så jag fiskar runt lite på vad/vilka jobb man kan spara in på eget arbete, samt alla kostnader. Inväntar några offerter, men det känns alltid bra att kolla runt lite själv med!
Tack för prisuppgifterna:)
 
Vilket system valde du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.