Upptäckte att en termostat (eller heter det ventil?) läcker. Det droppar sakta, tillräckligt för att trycket ska ner 0,3 bar på ett halvår.

Jag har lokaliserat det till att det verkar vara runt ventilpinnen.

Tänkte först ringa hit en rörmokare som väl tar minst 1500 kr.

Om jag ska testa själv: hur mycket ska jag byta, vad skruvar jag loss, ska man täta med något, och framförallt hur vet jag vilken typ av insats jag ska köpa?
Vattnet verkar komma mellan mässingsfattningen som pinnen sitter i och den kromade "muttern" utanför.
 
  • Närbild på en radiatortermostatventil monterad på ett rör, med fokus på den droppande pinnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollade lite närmare idag.

Kan det vara så att ventilen är fastgjuten på radiatorkopplet och således inte går att byta? Utan man får byta hela kopplet?

Och då är frågan om det finns sådana att få tag på idag som reservdel, eller det är bättre att köpa en ny radiator för typ 2 000 kr och få den monterad för lika mycket till......
 
  • Radiatortermostat som verkar vara fastgjuten på kopplingen, med synliga korrosionsskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklaste lösning: ny packbox som kan bytas under drift.
https://www.rskdatabasen.se/kategor...rmatur/radiatorventiler/rotventil/4805224-133
Använd 6-kantshylsa när du lossar den gamla.

Eller
Ny insats
https://www.rskdatabasen.se/kategor...ur/radiatorventiler/rotventil/nia-4805645-133
Och ny termostat
https://www.rskdatabasen.se/kategor...iler/reglerdel-termostat/evosense-4806737-133
Kräver nedtappning om man inte är jävligt snabb.
Använd 6-kantshylsa när du lossar den gamla insatsen.
Hylsan som termostaten fästs på går att gäng av för att komma åt sexkanten
 
Hej!

Tack Magrand!
Ny packbox kanske man ska testa först då. Följdfråga: hur vet du att det är just den du länkade? Jag antar att det finns olika typer och kan jag isåfall kolla på befintlig så jag får rätt?
 
  • Gilla
Gnojd
  • Laddar…
Du har en AGA Thermopanel från ca 1979-1985 med insats STI.
4805224 STI packbox är rätt.
Före 1979 NTI hade kortare stift och hade inte adapterringen för Danfoss termostat RAVL
Efter 1985 RTI hade tunnare/kortare stift och annat utseende med fäste för senare Danfoss termostat RA
 
  • Gilla
Christoffer L och 1 till
  • Laddar…
Magrand Magrand skrev:
Du har en AGA Thermopanel från ca 1979-1985 med insats STI.
4805224 STI packbox är rätt.
Före 1979 NTI hade kortare stift och hade inte adapterringen för Danfoss termostat RAVL
Efter 1985 RTI hade tunnare/kortare stift och annat utseende med fäste för senare Danfoss termostat RA
Okey. Jag beställer så får vi se! Kan ju också nämna att kopplet som sitter på är ett tvårörs som sedan konverterarats till enrörs. Men det är kanske bara ventilen som skiljer sig åt (såg på din länk att det inte stod nåt om ettrör/tvårör på packboxen medan det stod det på ventilen och den var ettrör). Byter jag ventil antar jag att jag ska ha för tvårörs eftersom det sitter det där idag.

Har du även kunskap om var man köper en lämplig sexkantsnyckel som är så smal att den kommer emellan?

Tack igen!
 
Angående sexkantsnyckel så kommer jag åt med skiftnyckel.

En annan fundering, som kanske är mer av allmän reflektion: jag tittade på en packbox till en annan radiator. Den hade en gummipackning, tror det är en NIA. Det verkar inte STI ha. Behöver jag komplettera med nåt annat eller det ska funka utan?
 
Jag kan låta meddela att nu läcker det inte längre. Vågade/trodde inte man skulle dra åt så hårt men man fick dra till ordentligt. Iofs var det en svår vinkel (en vägg tog emot) som kanske gjorde att det upplevdes hårdare än vad det var.

Jag tackar Magrand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.