Hallå!

Som rubriken lyder så måste jag köpa en ny vedpanna men vet inte vilken jag ska välja?
Hittade ingen tråd som var aktuell så lägger upp en ny..

Har idag en "trasig" 25kw panna och 2x500liter acktankar. Hade tänkt mig en 30-40kw panna + 500 alt 750liter liter till i acktank.
Att hitta en panna på internet var ju inte särskilt svårt men att hitta en bra och prisvärd panna när man inte har allt för bra koll var inte lika lätt..
Vill helst inte betala mer än 30 000:- för pannan och helst inte ens lägga ut så mycket pengar.

Har tittat lite extra på följande pannor men är öppen för alla förslag;

Baxi Perifal Bonus light 30kW för 25 500:-

Nibe Vedex 3300 40kW för ca 28 000:-

Hittade en panna vid namn Viadrus U22, där man kan få en 40kW panna för 17 500:- låter ju på tok för billigt? "är detta bara skräp?"

Focus Eco nature 40kW är heller inget jag känner till men säljs för 28 000:-

Effecta Woody 25kW 29 000:-

Atmos DC 25kW 25 000:- resp 30kW för 30 000:-

Uppskattar all hjälp jag kan få i att fatta ett beslut om vilken panna jag ska välja! :)
 
Kan rekommendera Nibe's Vedex och Värmebaronens Vedolux.

Hört att Atmos med är bra panna.
 
Jag hade försökt skrapa ihop lite mera pengar och köpt en CTC v40 helst med lambda, riktigt fin panna.
 
Den pannan verkar ju inte alls dum men priset på 50 000:- är för högt =(
Såg däremot att det finns en som heter CTC v22 lambda, ska eldas mot 1500-2000l. Vilket räcker till mitt hus, men kan inte hitta något pris? någon som har koll på det?
 
b0hlin skrev:
Den pannan verkar ju inte alls dum men priset på 50 000:- är för högt =(
Såg däremot att det finns en som heter CTC v22 lambda, ska eldas mot 1500-2000l. Vilket räcker till mitt hus, men kan inte hitta något pris? någon som har koll på det?
Googling gav vid handen att den ligger på 48-50'.
 
thomasx skrev:
Googling gav vid handen att den ligger på 48-50'.
Jag efterfrågade pris på "CTC v22 lambda" Pris på v40 lambda ligger mellan 48-50k:- men tvivlar på att "samma" panna med 22kW kostar lika mycket som en 40kW
 
Atmos har en bra panna, 50 gsx kanske dem hette. Om man köper den på kotly.com kostar den nästan inget.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Håller man koll på blocket så verkar det finnas vedpannor med bara några år på nacken till salu till rimligt pris, då många byter ut vedeldningen mot värmepump. Så en blocketpanna är nog ett väldigt prisvärt alternativ. 80% av livslängden kvar till 1/3 av nypriset.

Kanske läge att komplettera med mera acktank också?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Kanske detta kan vara något?[h=2]TELLUS A25 för pellets och spannmål mm.[/h]
Produktblad_A25-1.jpg [h=3]button.gif Pellets Spannmål Flis Olja El

button.gif Effekt 10-25 kW

button.gif Automatisk uraskning

button.gif Miljövänlig uppvärmning

button.gif Servicevänlig

button.gif Lättplacerad[/h]
[h=3]Mångsidig och effektiv[/h]
[h=4]Valfrihet[/h]Lättplacerad och mångsidig Genom valet av en Tellus A25 slipper ni binda upp er på endast ett bränslealternativ. Tack vare den genomtänkta konstruktionen är alternativen många, pellets, spannmål, flis, olja, el mm. Tellus A25 finns i olika utföranden för att ni utifrån era behov och önskemål ska få en så välfungerande och effektiv lösning som möjligt.

[h=4]Mångsidighet[/h]Med möjlighet att på ett enkelt sätt kunna välja var brännare skall monteras, till höger, vänster eller rakt framifrån, blir Tellus A25 lättplacerad även i ett mindre pannrum. Tellus A25 finns också för eldning mot ackumulatortank, vilket gör det möjligt att även komplettera uppvärmningssystemet med solvärme.
connection.jpg

Tekniska data
Effekt Pellets Spannmål Flis Olja10-25 kw
Effekt EL6-12 kw
Maxtemp100 °C
Max tryck1,5 bar
Spänning230-400 V / 50 Hz
Undertryck skorsten1,5 mmvp
Rökrör150 diam
Vattenvolym145 liter
Vikt230 kg




Tel. 0491-199 33, 0491-199 36, Fax. 0491- 199 10| Box 603 Sandåsavägen 1C, 572 36 Oskarshamn info@tellusror.se , www.tellusror.se | Logga in
 
Baxi (= Perifal och HS Tarm tidigare namn, samma panna) solo innova har jag själv och kan rekommendera. Din nuvarande acktanksvolym är dock för liten, 1500 liter på gränsen och 1750 eller ännu hellre (över) 2000 liter funkar för 30 kW modellen. Ibland kommer begagnade sådana ut på blocket. Hör av dig om du vill ha tips vad du ska kontrollera gällande skicket.

Oavsett vad det blir, betänk att: Längre ved= smidigare hantering. Större vedmagasin= färre besök i pannrummet. Större acktanksvolym= mer flexibel eldning. Keramisk eldstad o underförbränning= mindre sot o aska, bättre verkningsgrad. Sugande fläkt = funkar bra. Direktspjäll= minimalt m rök i pannrummet när du öppnar.

Min panna funkar så bra att det egentligen inte finns något rationellt skäl för en tekniskt mer avancerad variant, även om tekniknörden inom mig kan tänka sig en lulllullpanna med extra allt. Jag gillar trots allt det österrikiska konceptet. Synd att vi inte har riktigt samma framåtanda vad gäller biobränslen i Sverige...
 
Jag skulle nog haft lite koll på blocket om det inte är panik?
 
Jag köpte en Calmar V33 på blocket med tre 500-liters tankar, shuntautomatik och allt annat. Kostade 15.000 kr. Bra pris, men det var nog för att vi fick lov att bära allt sammans uppför en smal källartrapp. Särskilt två av tankarna var tunga, fruktansvärt tunga. Som tur är hade jag två väldigt starka och envisa raggartyper med mig. Det gick vägen, men de har lovat mig att de aldrig gör om det. Så det går att göra fynd på blocket när någon mot bättre vetande sätter sig i knät på elbolagen.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.