Vilken panna ska man välja för uppvärmning av en kåk på 230 kvm.
Ska passa i ett pannrum på 1,5*1,5 meter.

Energiåtgång: 160kwh per dygn inkluderat hushållsel dec, januari.

Alternativ:
1. Effecta lambda 2 35kW, 93% verkningsgrad,145 liter vedmagasin ,brinntid 4 tim, lambda sond, fläktdriven.

2. Värmebaronen vedolux 32. 30 kW, 90 liter vedmagasin ingen lambda, fläktdriven.
Brinntid 2-3 tim.

Acktankarna har skiktningsskydd hos värmebaronen, det verkar inte effectas ha.
Jag tänkte installera 1500 liter acktank och köra parallellt med solvärme och eventuellt i framtiden en värmepump om vi hittar en.
 
B
Har du kollat igenom utrymmen som krävs för sotning och service för respektive panna + ev. Krav från sotarmästaren? Det låter som att utrymmet är i minsta laget, i alla fall för min panna som man behöver komma åt från bägge håll för att sota/serva fläkten.
 
B
Jag hade nog letat begagnade pannor på blocket, brukar i alla fall vanliga år vara en hel del pannor inte från april till september.

Av de 2 du nämner skulle jag föredra effecta. Större vedutrymme och min bedömning av varumärket.
 
  • Gilla
Johnny_
  • Laddar…
B
Jag hade valt mer ackvolym. Körde själv 2000l och 100L vedmagasin för att värma ca 180kvm.. Då räckte inte alltid en ett dygn så eldningarna kom i "otakt" när det var kallt...
 
  • Gilla
Johnny_
  • Laddar…
Bra tips där. Det står en ctc1100 där nu så jag tror det ska gå men det kan bli ett samtal till sotaren imorgon för att höra vad han tycker.

B BSOD skrev:
Har du kollat igenom utrymmen som krävs för sotning och service för respektive panna + ev. Krav från sotarmästaren? Det låter som att utrymmet är i minsta laget, i alla fall för min panna som man behöver komma åt från bägge håll för att sota/serva fläkten.
 
Ska du ha acktanken i samma rum? Tryckkärl eller öppen expansion?
 
Det är det där med beräkning av effektlagring i vatten för att värma ett hus.
Som jag förstår det handlar det om:
Eldningsfrekens.
Energiförbrukning, alltså hur kallt det är där du bor och hur bra ditt hus är isolerat.
Energiläckage från acktankarna (inkluderar utrymmestemp där de står)
Lagringsutrymme för energi i acktankarna. Här räknade jag med runt 51kWh per 750 liters tank.


B Bus1t skrev:
Jag hade valt mer ackvolym. Körde själv 2000l och 100L vedmagasin för att värma ca 180kvm.. Då räckte inte alltid en ett dygn så eldningarna kom i "otakt" när det var kallt...
dof dof skrev:
Ska du ha acktanken i samma rum? Tryckkärl eller öppen expansion?
 
J Johnny_ skrev:
Det är det där med beräkning av effektlagring i vatten för att värma ett hus.
Som jag förstår det handlar det om:
Eldningsfrekens.
Energiförbrukning, alltså hur kallt det är där du bor och hur bra ditt hus är isolerat.
Energiläckage från acktankarna (inkluderar utrymmestemp där de står)
Lagringsutrymme för energi i acktankarna. Här räknade jag med runt 51kWh per 750 liters tank.
Acktanken kommer i det fallet jag köper den att stå i ett ouppvärmt garage.
Expansion.
 
Tjenare johnny_

nedan är ingen rek. utan mer vad jag tycker om min Effecta LAmbda 35 från 2013

Pannan har krånglat minimalt sedan start, förutom problemet jag haft de senaste månaderna, vilket nu med största sannolikhet är löst.

Supporten från Effecta är mycket bra även för mig som privatperson, att det tog flera (läs 2-3 månader) att lösa problemet hade inget med Effecta att göra.

Vi har ett hus på ca 250 kvm + uppvärd källare på ca 120 kvm (värmt till 19 grader).
Hade jag installerat den idag hade jag valt fler acc tankar, eller till och med platsbyggd.
VI har 1500 L och som jag förstår det är det för lite för en Lambda 35.

vår panna visar 92% verkningsgrad vilket jag tycker är mycket bra.
 
J Johnny_ skrev:
Vilken panna ska man välja för uppvärmning av en kåk på 230 kvm.
Ska passa i ett pannrum på 1,5*1,5 meter.

Energiåtgång: 160kwh per dygn inkluderat hushållsel dec, januari.

Alternativ:
1. Effecta lambda 2 35kW, 93% verkningsgrad,145 liter vedmagasin ,brinntid 4 tim, lambda sond, fläktdriven.

2. Värmebaronen vedolux 32. 30 kW, 90 liter vedmagasin ingen lambda, fläktdriven.
Brinntid 2-3 tim.

Acktankarna har skiktningsskydd hos värmebaronen, det verkar inte effectas ha.
Jag tänkte installera 1500 liter acktank och köra parallellt med solvärme och eventuellt i framtiden en värmepump om vi hittar en.
B bergquist skrev:
Tjenare johnny_

nedan är ingen rek. utan mer vad jag tycker om min Effecta LAmbda 35 från 2013

Pannan har krånglat minimalt sedan start, förutom problemet jag haft de senaste månaderna, vilket nu med största sannolikhet är löst.

Supporten från Effecta är mycket bra även för mig som privatperson, att det tog flera (läs 2-3 månader) att lösa problemet hade inget med Effecta att göra.

Vi har ett hus på ca 250 kvm + uppvärd källare på ca 120 kvm (värmt till 19 grader).
Hade jag installerat den idag hade jag valt fler acc tankar, eller till och med platsbyggd.
VI har 1500 L och som jag förstår det är det för lite för en Lambda 35.

vår panna visar 92% verkningsgrad vilket jag tycker är mycket bra.
Hur ofta vill du elda när det är kallt? Inte kul att elda morgon innan jobb eller att komma hem till utkylt hus.
Har du plats så sätt in flertankar.
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
Håller med, 1500 l är för lite på kalla dagar...
Vid -5 måste vi elda 2 ggr per dag. Annars räcker det med 1 GG per dag
 
Baxi Excellent eller om man letar begagnat Innova är också bra alternativ. Excellent är i princip ett uppdatering av Innova som har varit på marknaden länge. Den är beprövad.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Du har helt rätt.
Men jag tänkte på sikt få in en solvärmeanläggning och en värmepump i systemet med.
Utmaningen i det är att man måste få reglering så att vp kan samköra med ved. Eller rättare sagt ved måste köra, vp bör kopplas bort och sen på igen när ved brunnit upp och temp är nere under 40 grader…
Plats är det lite ont om när man kånkat in 1500 liter om man nu inte sätter nått utomhus eller på råvinden men då blir det mycket isolering…

emwgrni emwgrni skrev:
Hur ofta vill du elda när det är kallt? Inte kul att elda morgon innan jobb eller att komma hem till utkylt hus.
Har du plats så sätt in flertankar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.