Hejsan!

Min far har ny minskat ner antalet pannor han funderar över att skaffa till fyra stycken.

Viadrus V6D
Tellus F5D
CTC V35
Baxi

Har ni några positiva eller negativa erfarenheter kring dessa pannor?

Mvh Lena
 
Vad ska han elda med är det ved eller pellets??
 

Jag kanske är lite partisk men jag skulle ha tagit
baxin "solo innova"

Högst verkningsgrad.Rejält byggd. Viadrus är inte miljögodkänd och har kass verkningsgrad. Tellus oxå tjekiskt räcker för mig att inte välja den...
Ctc v35 verkar vara en fin panna.Bra pris oxå.Dock är den lite för liten tycker jag.
 
Han eldar med enbart ved. Jag ska avråda från Viadrus
 
eftersom nu tjejer verkar ha bättre inflytande på gamla? gubbar så kanske du också kan råda honom till:
- en bra systemlösning, rejäl/a ack/ackar utförd/a enligt konstens alla regler med två (utdragna) varmvattenslingor och bivalent shunt för värmen
- sen kan du också tala om att den tiden är förbi när man pyreldade för att det skulle brinna hela natten
- varför inte också sätta in åtminstone en slinga för framtida solfångare (jag skulle sätta två lika varmvattnet) för den dag när man inte längre vill elda för varmvattnet sommar´tid
 
Allt det där vet han redan. Vi har haft två acc.tankar i 15 år (och nu ska han sätta in en till). Han eldar en gång om dan när han kommer hem från jobbet. Jag har redan funderat på det där med om inte slingor för solvärme skulle vara en bra ide, men han är lite negativ till så nya ideer. Jag tror han skulle ha en elgrej till sånt, lyssnade inte så noga.
 
ta ett snack till ;)
bra förutsättningar finns för ett bra system gm att en tredje ack kan utrustas som teknikack
sol lönar sig inte idag när han eldar med ved,
men en ack till behövs för att göra pannan rättvis och då kostar det så lite extra att peta in 2 slingor till
och en elpatron skall han också ha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.