Hej,
Jag önskar pumpa upp vatten från min pool för att skicka detta vatten vidare i ett eget uppvärmningssystem. Det uppvärmda vattnet kommer sedan rinna tillbaks i poolen.
Förutsättningar:
Pumpen kan stå på trädäcket alldeles intill poolen. Vill ej ha bottenpump med el i poolen.
Pumpen behöver orka pumpa ut vattnet via en slang till ca. 1m höjd över poolens vattennivå och ca. 2m bort från poolkanten.
Pumpen behöver vara billig i kostnad.
Pumpen behöver max pumpa ut 10 liter/min (minst 2 liter/min)

Är det någon som kan hjälpa mig? Jag har sökt länge efter en enkel pump som ska klara denna uppgift.. Mkt tacksam för hjälp :) mvh Niclas
 
J Josth skrev:
Ganska specifik fråga. Har du provat ställa frågan på Poolforum? [länk]
Fick aldrig några svar där... Egentligen behöver detta inte ha med pool att göra... jag vill bara kunna förflytta vatten från en vattensamling/reservoar till ett eget miniatyrsystem utan att det ska behöva kosta skjortan..
 
alm82 alm82 skrev:
Det låter som ett jobb för en liten 12v pump t.ex denna

[länk]
Tack för tips. Jag uppfattar det som att pumpen kan stå på land och suga upp vatten med ena slangen och trycka ut vatten .. ca 12liter/min med andra slangen, och att den även klarar saltvatten/poolvatten.
Lite osäker på vilken kraftkälla som krävs..? Om man kan köpa någon adapter för att koppla in till vanligt vägguttag..?

Jag hittade även en annan pump som fått högre betyg men till ungefär samma kostnad och köper man en solpanel så kommer man undan med 850sek. Vad tror du om detta?
TOPINCN Solar High Temperature Water Pump DC 12V 10W Borstlös varmvattenberedare Varm cirkulationspump nedsänkbar lågt ljud 1/2 gänga : Amazon.se: Trädgård
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.