1. Byggtillbehör AB TEBO Byggelement 4 - 80 600
  2. Gyproc AB Glasroc GHI Hydro 12,5 och 15,5 900 och 1200
  3. Ivarsson Sverige AB ivarit DryCo/UniCo 9 och 12, 12,5 600/900 och 1200
  4. Jackon AS Jackoboard 6 - 80 600
  5. Karl Ljungberg & Co AB Masterboard 15 900 och 1200
  6. KGC Verktyg & Maskiner AB Lux Elements 4 - 100 600
  7. Knaufdanogips GmbH Aquapanel 12,5 900
  8. LIP Sverige AB LIP board 6 - 60 600 och 1200
  9. Litex AS Litexskivan 13 - 75 600
  10. Norgips Svenska AB Humid 13 900
  11. Tepro Byggmaterial AB Minerit VT-skiva 8 och 10 900
  12. Wennstams Kakel AB Produr 10 - 80 900
  13. Xella Byggesystemer Fermacell Fibergips 12,5 900 och 1200

Hittade denna lista på alternativa skivor till kartongbeklädda skivor för våtrum. Jag har ingen erfaranhet av dessa och undrar om det är någon som kan rekommendera någon.
Intressant är fördelar vid konstruktion. T.ex. om det räcker med ett lager, glesare regling osv. Och sedan är ju givetvis priset intressant.

Glasroc GHI Hydro har jag läst om tidigare och tänkte välja den om ingen tycker annorlunda.
 
Vi har byggt 2 badrum nyligen. Använde Minerit VT med Lip tätskikt på i det ena och Wedi skiva med mira duktätskikt. Skivorna känndes likvärdiga att jobba med.
 
Jag tycker att vikten, priset och att den är lätt att bearbeta talar för Glasroc. Ca 200:- tillkommer för munskydd, handskar och en engångsoverall.
 
Åsa76 skrev:
Vi har byggt 2 badrum nyligen. Använde Minerit VT med Lip tätskikt på i det ena och Wedi skiva med mira duktätskikt. Skivorna känndes likvärdiga att jobba med.
Hade ni inte firmor som byggde badrummen..?
 
Har använt Norgips Humidboard i två badrum. Väldigt lätt att använda, precis som vanlig gips! Brydde mig inte om någon speciell säkerhetsutrustning, och visst det kliade lite i skinnet någon dag eller så men värre var det inte. Ganska billiga skivor om man jämför med vissa andra jag har sett.
 
Dessa skivor är väl inte tillräckligt stabila att skruva upp saker i eller? Man måste väl ha reglar som man skuvar det som ska upp på väggarna eller? Ska börja riva badrum nästa vecka så det är dax att göra en inköpslista och leta efter sånt som är "inne" att använda..
 
Måste man ha VT skivor när man kör ett dukbaserat sytem? Tror inte det.
Vilse i regler.
 
Vadå VT-skivor, menar du Minerit VT eller så kallade våtrumsskivor i allmänhet? Man måste ha våtrumsskivor oavsett vilket tätskikt man använder, om man vill följa BBV. Reglerna är ganska tydliga, finns på www.bkr.se.
 
Har inte Bostik en godkänd tätskiktsfolie det var som f-n ändå hivar de ut den till höger och vänster.
 
jon_h skrev:
Hade ni inte firmor som byggde badrummen..?
Jo, men som de vet av alla mina inlägg så slutate båda byggena med att vi var mycket på plats och hjälpte till för att få det ok. Efter att dessa behöriga firmor rivit saker på inrådan från vårt försäkringsbolag och tillverkare mm så kände vi oss tvingade att "hjälpa" till. Eller firmorna såg det nog som väldigt besvärande att vi var med.

Men som den ena firman - satte dit vårt takfönster 3 gånger TROTS att de visste att vi skulle basiktiga det. Alla gånger fick de i princip köpa nya fönster då de hade sågat sönder viktiga avrinningsdelar. Till slut fick jag o min sambo "hjälpa" den att tolka monteringsanvisningen även på Velux fönstret för att få det godkänt av besiktningsmannen. Det var segt som fan. Efter sådana firmor så lär man sig en del om material och arbetsmetoder.........

Skönt att våra badrum är klara nu och att de blev bra till slut. jag tror både vi o firmorna vi anlitade är sååååå gölada att det är över. :)
 
Neijden skrev:
Har inte Bostik en godkänd tätskiktsfolie det var som f-n ändå hivar de ut den till höger och vänster.
Jo, det har de säkert. Jag har inte sagt något annat. Men man kan fortfarande inte använda kartonggips under om man vill följa branschreglern.

Åsa: Aha. :)
 
Har själv använt Knaufs aquapanel och tyckte väl att den var helt OK att jobba med. Tung som f-n, och ömtåligare än vanlig gips, men gick att skära till med gipskniv (med lite god vilja). Består av cement med en glasfiberväv på utsidan
 
Kul att så många svarat och kommit med synpunkter på deras val av meterial.

Har dock lite funderingar kvar.

ACME gav oss ett pris på Glasroc, tack för det. Men är det per skiva (vilken storlek) eller kvadratmeter?
Ni andra, vad fick ni ge för era skivor, per kvadratmeter (lättast att jämföra)?

Läste någonstans att Glasroc 15,5mm kunde sättas i ett lager. Om dom skivorna inte kostar dubbelt så mycket verkar det kunna bli en stor besparing både i tid för jobbet och själva materialet.
 
Alla skivor kan sättas i ett lag, bara det är tillräckligt tätt mellan reglarna. Att regla i kostar inte många kronor.

De 200 kr ACME nämner är väl för munskydd och annat som behövs. Glasroc kostar 159 kr/m2 på Beijer, exempelvis.
 
Gav 249/st för humidboard (900*2500*12) på K-rauta på kampanj. Tror de kostar lite mer än 300 normalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.