Hej alla glada!

ÄR väldigt förvirrad just nu vad gäller värmepump, frånluftvärme, bergvärme, luft/vatten, vad välja??
Ju mer jag försöker sätta mig in i frågan ju mer osäker blir jag vilket som kan passa oss bäst, så nu hoppas jag att någon kan ge mig lite tips. Gärna också lite prisindikationer och ekonomi för dom olika systemen.

Förutsättningarna är dessa: Nybygge i 2-plan ovan mark, 210 kvm boyta, golvvärme båda planen, 300 mm iso i plattan, 220+45 i väggarna, 500 i taket, fönster u-värde 1.1. Huset kommer att byggas i stockholmsområdet.

Snälla red ut begreppen för en stackars förvirrad.

Mvh Fredrik
 
Låter som mitt hus, precis inflyttad. 194+45m2 uppvärmt.
Av de kalkyler jag fick så var fördelen med bergvärme en lägre kostnad om cirka 4-5000:- om året. Offerten på hela installationen var ca 70.000:- högre med bergvärme. I slutändan kom jag undan med nästan 100.000 lägre kostnad på luft/vatten varför detta blev alternativet för mig.
Men visst var det ett svårt val. Bergvärmen verkar ju onekligen snålare i drift men frågan är om det är värt 100 lax till?
Rent tekniskt kan jag inte svara på frågor utan detta var mer ett svar på dom reflektioner jag fick eftersom jag var i samma sits, det ena eller det andra.
 
Fördelen med bergvärme o nybygge är ju att det inte kostar mycket extra med frikyla, JAg skulle nog gjort de iaf.. :)

Det är inte kul om det är kallt inne men de är inte mycket bättre om det blir riktigt varmt inne så de inte går sova
 
Samma förutsättningar som du, flyttade in i oktober. Vi valde bergvärme med volymförstorare. Funkar kanon och det är grymt snålt. Har separar mätare på BV och den säger att vi använt 2700 kWh från första veckan i oktober.

Valde detta fastän det var 80 tusen dyrare, men anläggningen är kanon och bankens värderingsman och div mäklare jag pratat med säger samma sak, bergvärme är att föredra. Det är något som värderas framöver, mer än andra värmepumpar.

Sedan så ger det mig en viss känsla av att jag inte behöver vara så noga med att spara på varmvatten och innetemp. Vi har 22-23 grader inne och badar friskt i bubbelkaret med tre barn.
 
Finns ju markvärme också så slipper man borrandet. Detta förutsätter att man har lite tomt och inte bor på berget.
 
Tack för svaren.

Anders o Havsutsikt, Får man fråga hur mycet ni betalade eller vad offerterna låg på?
v-g, markvärme går nog bort för min del då det är för stenigt.

mvh Fredrik
 
Har för mig att det landade på runt 160 tusen installerat och klart inkl volymförstorande tank och borrhål. Men vi byggde nytt så det bakades in i totalen. Du kan säkert få det billigare om du lägger lite energi och letar, vår anläggning bakades in i totaletreprenaden.
 
Min offerter på bergvärme låg mellan 160-180'.
Offerter på luft/vatten låg omkring 100'.
Det slutade med att jag köpte en Nibe 2025 för 70' med installation.
 
Beakta också att det nya ROT/HUS - avdraget väsentligt förbättrar kalkylen för bergvärmeinstallation då en rätt stor del (i mitt fall ca 70.000 av 150.000) kan dras av som arbetskostnad. Det ger 35.000 kr tillbaka även om jag får vänta till dec 2010. Men besparingen räknat i payofftid blir bara knappt 5 år istället för drygt 7 innan avdraget infördes.

I rättvisans namn är inte förslaget klubbat utan är ute på remiss. Promemorian skrivs väl under våren och beslutet fattas i juni. Men borgarna har redan lovat bort sig så ingen kan väl ens räkna med att det inte skulle gå igenom.
 
Hej igen,
Får man göra avdrag för bergvärme även om man bygger nytt?

mvh Fredrik
 
Bergvärme (mark eller sjö är i princip likvärdiga)! Glöm bara inte förstoringstanken om du har golvvärme!

Luft/vatten har varit modernt några år och funkar bra längs kustbandet där man har milda vintrar. En luft/vattenvärmepump går väldigt tufft när det är kallt (=kompressorn tar stryk, kortare livslängd) och ger sämre och sämre värmeeffekt ju kallare det är ute (i princip elpanna under -10C). Dessutom, vem vill han en industrifläkt utanför knuten och hur illa låter den när lagrena ger upp om tre år? Marginellt billigare än bergvärme, speciellt med ROT

Frånluft är bara en modern elpanna, vem tror att merparten av huset förluster går via ventilationen? Ingen, nä trodde väl det. Alltså kommer huset till största delen värmas av just det, elpatronen. Jippi, liksom. Men de är snart helt borta, nya energireglerna gör att de bara får användas i superisolerade hus, om jag minns rätt.

Sedan finns ju förvisso luft/luft att välja oxå, bra att torka håret under, kräver extravärme. Say no more.

Fjärrvärme är bra för Sverige, om du vill göra en insats för Sveriges energibalans och kan välja fjärrvärme, så är valet självklart. Fjärrvärme (från pellets etc.) i kraftvärmeverk ger el + värme, elen går använda till värmepumpar, voala så har vi fått betydligt mer än 100% värme från pellets. Sant, det funkar faktiskt så. Tyvärr har inte fjärrvärmebolagen fattat att de gör en samhällsinsats, utan bestraffar dem som väljer det med dubbla rörliga priset jmf med bergvärme. Sorgligt, men det blir nog ändring vilket decenium som helst... Just det, med fjärrvärme tar aldrig varmvattnet slut, du kan lämna kranen öppen när du går till jobbet det är fortfarande skollhet när du kommer hem. Slår alla andra på fingrarna fullständigt där.

Pellet, säkert mysigt, bra för grottmänniskan att få elda och sota och bära pellets. Kanonbra om man vill ha en ny hobby alltså, och har gott om plats. Max 85% verkninggrad, se fjärrvärme ovan. Sk fastbränsle kommer antagligen fasas ut ur tätorter med tiden, tveksamt i storstäder alltså.

Ved = pelletshobby x 42. Redan förbjudet i vissa tätorter.

Olja någon? Nähä

Elpanna, se frånluft-vp ovan

Direktel? Billigt 1970, billigt 2009, men kanske inte i drift...
 
Redigerat:
kort och gott..

för ett hus i din storlek skulle jag satsa på en luft/vatten från CTC eller Nibe
CTCn är mer primitiv och där med mycket mer driftsäker,(åker mycket sällan på service på CTC) ditt val!
Golvvärme i plattan samt badrum på plan2 om du har det dvs
radiatorer i sovrum typ thermopanel.Det kommer att ge en mycket låg driftkostnad och inte speciellt dyrt! i installation

Bergvärme kostar mer i installation,samma i drift.
fördelen är gratis AC på sommaren men då måste man ha fläktkonvektorer till det plus en separat köldkrets i huset.

Luft/vatten har fördelen som helt oslagbar på att driva pool tex.
energin i luften på sommaren gör att den går på tomgång kan man säga.
nya luft/vatten version 2 eller 3 är anpassade för nordiskt klimat och har inga som helst problem att fungera under -grader.bullrar och låter gör dom INTE!! det är en myt
dom gamla gjorde det lite gran men en modern pump låter inget.

Till och frånluft panna typ nibe fighter 310p 410p kan vara ett alternativ billigare i installation men inte lika billig i drift om man tänker på kapacitet.


lycka till
Andreas
 
Redigerat:
storstockholms vvs skrev:
kort och gott..

för ett hus i din storlek skulle jag satsa på en luft/vatten från CTC eller Nibe
CTCn är mer primitiv och där med mycket mer driftsäker,(åker mycket sällan på service på CTC) ditt val!
Golvvärme i plattan samt badrum på plan2 om du har det dvs
radiatorer i sovrum typ thermopanel.Det kommer att ge en mycket låg driftkostnad och inte speciellt dyrt! i installation
.
Är din åsikt att det är BÄTTRE med radiatorer på övervåningen eller menar du just ur installationskostnad? Personligen har jag golvvärme på båda planen för att jag trodde det var bättre. Sen är jag allergisk mot radiatorer på väggarna rent utseendemässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.