Vi bor i ett radhus med en boarea på ca. 75kvm som består av ett entréplan med öppen planlösning av hall, kök, vardagsrum, salong och datarum. Och sen är det en källarvåning, biarea på också ca. 75 kvm. varav det är två sovrum där nere. Skulle vi ha en luftvärmepump så skulle den antagligen sutta på väggen ovanför trappen som går ner och då blåsa luft på övervåningen och värma upp den, och förhoppningsvis skulle även lite komma till nedervåningen.

Nu vill jag görna ha tips från er som kan lite om dessa pumpar vilken som kan tänkas passa vårat hus med dessa förutsättningar och till ett bra pris.
 
matildan skrev:
Skulle vi ha en luftvärmepump så skulle den antagligen sutta på väggen ovanför trappen som går ner och då blåsa luft på övervåningen och värma upp den, och förhoppningsvis skulle även lite komma till nedervåningen.
Jag skulle hellre låta den blåsa neråt istället (värmen stiger uppåt.;)

Har ni någon annan värmekälla?

Mvh
 
PX-21 skrev:
Jag skulle hellre låta den blåsa neråt istället (värmen stiger uppåt.;)

Har ni någon annan värmekälla?

Mvh

Ja det får vi väl höra när den installeras antar jag hur vi ska placera och rikta den... Är mer vilket märke och sort jag är nyfiken på. Vi har direktverkande el i övrigt som uppvärming.
 
Välj ett känt märke först och främst efter det välj rätt storlek dvs effektmässigt i ditt fall så klarar sig en 5-6kw med råge.

Sedan beror ju på dels smak alltså designen på främst innerdelen sedan självklart funktionerna, vissa går endast ned till -15-vissa går nedåt -30, vissa är tystare än andra, vissa har underhållsvärme te.x +10 knapp, vissa är nättare höjdmässigt om det är tajt mellan ex.vis karm och tak etc etc.


Kika in på den här länken nedan så kan du läsa mer specifikt.

---> http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.