Bor i villa om 140m2, 2 plan, SE3. Golvvärme nere och radiatorer uppe.
Värmekälla FLVP som börjar uppnå teknisk livslängd så snart aktuellt med byte.
Vilket alternativ skulle ni säga är totalekonomiskt bäst just nu, planerar inte att flytta. Valen står i princip mellan ny FLVP eller borra efter bergvärme.
Bergvärmen för ju med sig ingrepp i ventilation vilket behöver med i beräkningen. Om bergvärme är overkill för 140m2 finns en nära byggnad till om 30m2 som idag värms med liten LLVP om det skulle göra skillnad. Har dåliga förutsättningar för stora utedelar så en del alternativ tänker jag i dagsläget bort men om de är väldigt attraktiva ekonomiskt så får jag vara beredd att tänka om på utedelsfrågan.
Så, några tankar kring detta bland experter och tyckare? Antingen rena tips eller viktiga faktorer att ha med i beräkningen. Alla åsikter välkomna.
 
Byt då till NIBE F730/F750 eller motsvarande från Comfortzone RX50 i huset. Översyn av avluftskanalen kan behövas beroende på vilken modell av frånluftsvärmepump som sitter där idag. Leveranstiden/kö-tiden är dock upp emot ett år nu, åtminstone för NIBE.
 
Tack för förslag, sitter en IVT490 där idag.
 
J Josth skrev:
Byt då till NIBE F730/F750 eller motsvarande från Comfortzone RX50 i huset. Översyn av avluftskanalen kan behövas beroende på vilken modell av frånluftsvärmepump som sitter där idag. Leveranstiden/kö-tiden är dock upp emot ett år nu, åtminstone för NIBE.
Hoppar in lite här. Jag har förstått att du är kunnig inom värmesystem Josth. Tycker du att Nibe och Comfortzone är likvärdiga vad gäller effektivitet, kvalitet, service osv?
 
Tack en del kan jag men det är ett väldigt stort område. Comfortzone är ju mycket mindre än NIBE men de lyckades ta fram en väldigt intressant effektiv produkt (CE50) med starka tekniska kvaliteter. Har dock haft svårt att hålla servicenivån uppe på eftermarknaden. Hoppas de säljer lite mer så de kan ha fler på service/support och utveckling av mjukvaran. NIBE har ett väldigt fint styrsystem i produkterna men har haft betydande kvalitetsproblem med de nya frånluftsvärmepumparna som tagit åratal att komma till rätta med.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Tomture61
J Josth skrev:
Tack en del kan jag men det är ett väldigt stort område. Comfortzone är ju mycket mindre än NIBE men de lyckades ta fram en väldigt intressant effektiv produkt (CE50) med starka tekniska kvaliteter. Har dock haft svårt att hålla servicenivån uppe på eftermarknaden. Hoppas de säljer lite mer så de kan ha fler på service/support och utveckling av mjukvaran. NIBE har ett väldigt fint styrsystem i produkterna men har haft betydande kvalitetsproblem med de nya frånluftsvärmepumparna som tagit åratal att komma till rätta med.
En fördel med Nibes produkter är att man kan styra tex nattsänkning av värme / ventilation ( kan även justeras för andra tider än natt) Har man timprisavtal så går det att spara ännu mer med en modernare VP ( vet ej om Comfortzone har denna funktion )
 
Redigerat:
Så att ersätta FLVP med ny FLVP är det som är smartast här?
Är bergvärme fel för mina förutsättningar, att det inte betalar sig?
 
Tomture61
Vart i detta avlånga land bor huset ?
Vad är elförbrukningen idag ?
Årsmodell på hus ?
FTX kräver både tilluft och frånluft så fler ventkanaler måste opereras in i ett 2 vån hus .

Och ja , bergvärme + FTX är bättre än FLVP . Men mycket dyrare .
 
Huset står i Sthlmsområdet, byggt 05 och har gjort åt knappa 20kkwh senaste åren.

Finns luftintag vid varje fönster och en del av dem är tätade (av fackman) så gissar att det finns mer intag än det behövs för FLVP men om det skulle vara tillräckligt för BVP är osäkert.

Förstår att det är dyrare, min fundering var att om jag ändå behöver lägga ut pengar på ny FLVP, är det då smartare och mer framtidssäkert att investera i BVP (+FTX då) eller kommer det inte betala sig?
 
Tomture61
Tror att en rätt installerad FTX anläggning är det som avgör vad som blir mest ekonomiskt .
Rätt inst. är att alla tilluftsventiler som finns i ditt hus idag måste bort + ny tilluft från FTX aggregatet inst. dvs. nya ventrör måste opereras in i huset (dyrt i ett befintligt 2 vån hus)
På ö-vån går det att använda vinden för ventrör men nedre pl är mycket mer jobb , vart ska FTX aggregatet bo tex.

https://www.swegon.com/sv/guider/gu...entilation/renoveringsguiden/sa-fungerar-ftx/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.