Vi har 2 plans radhus med källare. Tänkte dra ner fjärrvärmen under en 3 v resa. Reglagen på radiatorerna går från 1-5, i nuläget har vi de flesta på 2,5 (en markering på vredet jag antar betyder "normaltemperatur").

Vad vågar vi dra ner till utan att riskera att något fryser?
 
Står det något fabrikat på dina termostater? Förutsatt att det är termostater då förstås. Det finns nog ingen generell regel som säger hur en termostat ska graderas.
 
Danfoss, från 2012
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst har du en liten stjärna i slutet på skalan? Den brukar betyda "frostfritt", men du kan ju dubbelkolla på danfoss hemsida.
 
Även om det finns en symbol som betyder frostfritt, så kan man aldrig veta om det finns ett utrymme som behöver "indirekt" uppvärmning. Ex. om en vattenledning någonstans går för nära en yttervägg, eller i en sockel under ett köksskåp, där isoleringen av ytterväggen råkar vara bristfällig. I sådana utrymmen kanske man bara har +5 när det är -15 ute men i övrigt håller +20 i huset. Om man vill vara på den säkra sidan så kan det vara bra att ställa ex. skåpsluckor till diskbänksskåpet på glänt när man sänker. och även i största allmänhet ha innerdörrar i huset öppna så det blir luftcirkulation till rum som ev. behöver lite mer värme.

Om ni är borta såpass länge så antar jag att någon kommer och tittar till huset, vattnar blommor osv. Lägg fram några termometrar i olika rum, och be den personen läsa av. Går det farligt nära +10, så bör man öka termostaterna lite.

OM ni sänker för mycket, och det blir en köldknäpp så kommer det ändå att ta flera dagar innan det fryser något, så det finns marginaler.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tycker det är en liten besparing till en ökad risk för en så kort period som 3 veckor. Speciellt med en nyckfull svensk vinter där vi ena stunden har +10 och sol och andra -10 och hård blåst med ordentlig avkylning. Bara i och med att dörrar inte öppnas och stängs regelbundet kommer sänka energiförbrukningen en aning.

En viss sänkning av termostaterna kan ju givetvis hanteras men som tidigare skrivet var försiktig i rum med vatten i vägg osv
 
Visst ska man kunna sänka värmen i huset om man reser bort flera veckor. I permanenthus rekommenderar dock försäkringsbolag att man inte sänker mer än till omkring 15 grader inne för att ha bra marginaler. Viktigt att även stänga av huvudvattenkranen om det skulle bli ett vattenläckage av någon orsak.
 
Tänk på att det inte är trevligt att komma hem till ett kallt hus heller.
Vi var en månad till Thailand och jag hade ställt in "semesterläge" på bergvärmepumpen under den perioden. Då drar den väl ner några grader och höjer upp strax innan man kommer hem.
Tyvärr hade en utegivare blåst ner och pumpen fått nån felkod och gått in i nöddrift som jag tror var inställd på 12grader. Allt var iskallt och vi fick sova med 10 täcken första natten.
 
Låter otrevligt men som en relativt lycklig utkomst ändå. En CTC-panna av lite äldre modell har den trevliga egenskapen att en felande utegivare kan få pannan att tro att utetemperaturen är kring den absoluta nollpunkten så man istället kommer hem till i bästa fall en väldigt stor bastu kombinerat med en svettig elräkning :cool:
 
Jag drog ner till 15 grader när jag var bortrest varannan vecka och det sparade endel sköna slantar.

Men kallare än så hade jag inte vågat gå!

Kolla upp din termostat hos tillverkaren så får du veta vad skalan säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.