Hejsan
Jag har ingen aning om vilken sorts värme vi skall välja. Vi har funderat på både luftvärme pump och bergsvärme, och nu säger en kompis till oss att jordvärme är bäst. Vi bor i kungälvs kommun, två vånings hus 120m2 per våning. 240 mm isolering i väggarna. Är det någon snäll själ som kan rekommendera mig nå´t av dessa 3? För jag har ingen aning längre.

Tack
 
Jag igen!
Skall lägga till att vi har vattenburen golvvärme.
Vad exakt är FTX och Comfortzone?? Är det tilläggsgrejer till vanliga pumpar eller är det pumpar fast annat märke, och vad gör de för nytta?
Tack igen
 
Ingen alls som kan detta?? Jag har även aldrig hört talas om comfortzone, när blev det så känt? Görs den här i sverige? Varför är den så mkt bättre än Nibe?
 
Snailman
Det var mycket frågor... ska se om jag kan svara på en del, comfortzone är en frånluftsvärmepump, de flesta sådana ger bara ca 2kw men denna ger istället runt 5kw nånting(ur minnet) så allt överstigande denna effekt kommer från en elpatron (=dyrt). dessa tar alltså värmen från luften som vädras ut från huset.

ftx system fungerar så att det finns rör både för tilluft och frånluft, mellan dessa sitter det en värmeväxlare som överför värmen från frånluften till tilluften.

har du golvvärme på båda planen? vad har du för ventilationssystem idag?

jag antar att du har ett befintligt hus? eller ska du bygga nytt?
 
Hej Snailman, tack för svar!
Nej jag har bara vattenburen golvvärme på bottenvåningen och på vån 2 radiatorer m. vatten i.
Jepp vi skall bygga nytt. Utsidan är helt färdig, så nu börjar vi på insidan.
Men alla lovordar comfortzone så mkt. Men jag har aldrig hört talas om dem. De är ju relativt nya, tänk om de går i konkurs? Jag skall ta och ringa dem och höra. Men det är väl elpatroner som extra på alla värmepumpar, som sätts igång när det blir för kallt för bara pumpen? Eller menar du att den är på för jämnan på CZ? Har du några bra förslag? Vad har du för värmesystem?
Skall man ha en FTX som komplettering till en frånluftsvärmepump? Det låter som en dyr historia.
 
Snailman
De vanliga frånluftsvärempumparna, ger bara ca 2kw som värmepump betraktat, det är alltså när 1kr el ger ca 3kr värme, all förbrukning över 2kw så får du för 1kr el 1kr värme(värmepatron)

en comfortzone ce50 kan ge 5kw som värmepump betraktat, det är alltså när 1kr el ger ca 3kr värme, all förbrukning över 5kw så får du för 1kr el 1kr värme(värmepatron)

som du då kan förstå blir det mycket dyrare på vintern med en vanlig frånluftspump, men naturligtvis kostar en comfortzone mycket mera i inköp

Jag har idag i ett hus byggt 1990 ett ftx system där det sitter en elpatron i tilluften 1kr el = 1kr värme, så jag har kompletterat med en luft/luft pump.

I blivande hus räknar jag med bervärme och ftx system men det blir ju ganska dyrt, och man måste få tillstånd från kommunen etc. jag vill gärna ha bergvärme för frikylans skull (kyla på sommaren)

Anledningen att jag frågade om du hade golvvärem på båda våningaran , är att det brukar bli bättre verkningsgrad på värmepumpar om de inte behöver värma till så hög temperatur (golvvärme har lägre temperatur än radiatorer)
 
Jag bor i samma klimatzon och har varit i din situation hela våren..
Mitt val efter 5 offertar blev en Nibe VVM300 och en Fighter 2020 - Luft/vatten-VP alltså.

Den billigaste installatören skulle ha straxt under 100k för luftvatten och den dyraste bergvärmen hamna
på närmare 140k. Jag blev sur och beställde allt via nätet och installerade själv över semestern.
Summa: 75k.

Nu är det ju inte vinter ännu men fighern kändes som rätt val både pris- och teknikmässigt.
Skall täcka mitt hus värmebehov till en rimlig investeringskostnad/payoff tid.
Pumpen skall fungera helavägen ner till -20 grader och dom dagarna är väl lätträknade...

Skulle jag fått plats med en jordslinga hade det varit det självklara alternativet, inte mycket som
slår det faktiskt men är helnöjd med min pump!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.