- Ca 20 kvm

- Bara 2 fönster (dvs inte jätteljust rum)

- Brun soffa, teakmöbler, svart låg bokhylla

- Granplanksgolv, som ev byts mot ek-tarkett

Vad ska man satsa på för väggfärg???
 
Är intresserad av inredning på hobbynivå. Till de möbler du beskriver passar faktiskt det mesta. Ta din favoritfärg, följ upp med matchande gardiner, mattor, kuddar etc etc. Själv bygger vi just nu ett fritidshus där golvet är svart, soffan skall vara svart, möbler i oljad ek...väggarna kommer att vara vita och till detta kommer det målas/tapetseras fondväggar. Lätt att ändra färg efter hur inredningsmodet förändras. Kommer dessutom att välja fondväggar där man kan alternera accessoarer efter årstid och humör. Skall det kännas svalt eller mer ombonat? Ljusa färger i tex. blåa toner kan som bekant upplevas mer svalt och kanske får huset att andas mer sommar/vår..medans tex. en varm röd färg gör huset mer ombonat och kan kännas mer murrigt och anpassat för höst/vinter. Hoppas detta svar hjälpte nått! :)
 
Missade att du skrev att rummet inte var så ljust. Då kanske du antingen skall satsa på vita väggar + fondvägg eller ljusa väggar. Alternativt förstärka belysningen i rummet.
 
Fondvägg ska du inte ha. Alla, precis alla har en fondvägg. Och om du måste ha en, sätt den då på det minst logiska stället,
 
Möjligen är det så att just (nästan) ALLA har en fondvägg..MEN det går att få den mer personlig genom att som du skrev välja en mer ologisk vägg eller en personlig tapet. Men TS kanske inte är ute efter att vara så orginell som möjligt? Jag tycker iaf att fondvägg fortfarande funkar! :)
 
Vitt tycker jag! Snyggt, fräscht, matchar allt och dessutom en förmåga att förstora mindre rum!
 
Jag skulle vilja föreslå en tapet med diskret mönster. Något ljust ljust grönt med aningens gult i sig (för värmen).

En varm färg är viktig.

Jämför själv dessa två bilder från en blogg jag hittade. Före och efter. Matchar teaken rätt fint, eller hur?

vrum_horna_1207590961_1679424.jpg
angielewintyg1_13391121.jpg
 
Tack för tips!

Jag har en fondvägg, i friggan, och det är välrdens snyggaste fondvägg.

Jag får fundera vidare. En variant är att stoppa in alla möbler och sen känna efter vad som passar. Något mellan vitt och beige funkar säkert, men kan va tråkigt. Ev nåt åt ljust turkost...balanserat av beige ( tex matta) och piggat av orangeaktig ton i t ex kudde???
 
Jag hade kört på helt neutralt vitt (0500). Kanske lite uttjatat men men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.