Jag är nyinflyttad i ett hus byggt 2007. Jag skulle vilja installera en utkastare till på utsidan av huset. Jag kommer anlita någon för detta, men innan vill jag bara själv skaffa mig en uppfattning hur saker fungerar i huset. Jag kommer från lägenhet och har noll erfarenhet, så det handlar mest om nyfikenhet.

Så här ser det ut i den klädkammare där inkommande vatten finns.
M4JJrZB.jpg

Var tar vattnet vägen sen? Det går ner i golvplattan igen efter vattenmätaren, men jag föreställer mig att det borde finnas en fördelare eller liknande som skickar ut det till de olika kranarna. Vad ska jag leta efter?
 
Ja, det borde finnas en fördelare. Finns det en lucka i badrummet tex?
 
Troligen under varmvattenberedaren, om du inte har fjärrvärme.
 
den går nog först till värmepannan eller varmvattenberedaren (eller vad du nu har för värmesystem) sen fördelas det ut
 
Har lokaliserat allt bakom varmvattenberedaren precis som ni sa. Inte superlättåtkomligt, men det borde vara lösbart att koppla in en ny utkastare där.
Tack för hjälpen!
 
Själv har jag kopplat vattenutkastaren mellan vattenmätaren och avstängningskranen efter mätaren.
Fördelen är att jag kan stänga vattnet till hela huset för service och ändå ha tillgång till vatten i utkastaren, vid större arbeten kan man spola i toaletten med trädgårdsslangen och hämta vatten till kaffet. Obs det finns en backventil efter mätaren som skall förhindra att vatten kan gå baklänges ut i det kommunala ledningsnätet om det minskar i tryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.