Behöver hjälp med att vinkla saken på olika sätt.

Förutsättningarna idag:

1,5plans vill byggd -73 med gjuten källare och gjutet valv. 134 + 58bi
Nibe VX100 1999 i källaren med 285l intern tank. 2,7m3 oljetank.
Murstock centralt placerad med öppen spis på 1a våning.

Grejen är ju att huset värmts med elpatron sedan 15e november och har då förbrukat ca 4000kWh sedan dess vilket suger en hel del.

Så vilken är vägen ut?

Kraven är väll följande:

Lite passning - kan lägga någon timme i veckan på det hela då jag jobbar ca 60-80h/v

Ej elberoende - Jag är av den åsikten att el kommer bli svindyrt framöver och vill elda för värmen =)

Tankarna har fart åt pellets + sol, havre alternativt olja med shuntautomatik och en kasett i öppna spisen.

Så spåna fritt och hjälp oss se ljuset :D
 
finns inte så många alternativ kanske,,,,,,,,,,,pellets ,havre .ved faller bort då det bitvis kan vara rätt tidkrävande,,,,,,,,,,,olja o el är ju dyrt som knark så det är ju bara att glömma VP är ju en lösning luft/vatten .........eller bergvärme/markvärme+sol
 
Innan du bestämmer dej för dom stora ändringar kan du i första hand sätta in en kasett som du planerat. Gör det redan nu. Eldar du i den när du är hemma så ger det i alla fall en elbesparing på direkten och betalar sej själv med minskad elräkning ;). Själv har jag en model från Energikasetten men rekommenderar den inte. Sotaren hade inget bra att säga om den kasetten heller så välj helre någon annan fabrikat.
gaia
 
Beppo skrev:
Behöver hjälp med att vinkla saken på olika sätt.

Förutsättningarna idag:

1,5plans vill byggd -73 med gjuten källare och gjutet valv. 134 + 58bi
Nibe VX100 1999 i källaren med 285l intern tank. 2,7m3 oljetank.
Murstock centralt placerad med öppen spis på 1a våning.

Kraven är väll följande:

Lite passning - kan lägga någon timme i veckan på det hela då jag jobbar ca 60-80h/v

Ej elberoende - Jag är av den åsikten att el kommer bli svindyrt framöver och vill elda för värmen =)
In med en ny pellets panna thermia biomatic 20+ el janfire nh o bulkförråd så slipper du vara elberoende o du klarar dej med 1-2 timmars jobb/år.. :cool:
Dom pannorna kostar ca 50000:- o ta ut oljetanken bygg sedan ett eget bulkförråd av golspånskivor (lätt att få de tätt) för 4000:-
 
Hej!
Sätt in värmepump. Ytjord eller berg(det som lämpar sig bäst)
Investeringen på en värmepump är ju rätt hög(men jobbar du 80 tmmar
i veckan borde de inte vara ett problem)
Investeringskostnaden läggs på huset vilket ökar husets värde med fulla investeringsbeloppet.
Du får en komfort du ALDRIG kan få med pellets eller ved.
Driftkostnaden är lägre en pellets.
Rent o snyckt"pannrum" inte en schans med pellets.
är du dessutom teknikfreak så finns många spännande möjligheter...
Ps: du skrev att du inte ville bli elberoende, det blir du ju med värmepump, men det spelar ju ingen roll om du är el eller pelletsberoende..pelletsen kommer ju att öka i takt med att elpriset går upp Ds
 
Om du väljer att låta din skorsten vara kall så kom ihåg att göra
något åt ventilationen.
En avfuktare kan vara bra till källaren samt några element kanske.
 
Jag har ni funderat över det hela och kommit fram till följande.

I första skedet så kommer vi att elda med olja samt investera i en Keddy 13kW kasett och göra så gott vi kan för att elda när vi är hemma.

I nästa steg funderar vi på att riva ut oljetanken och sätta in en 3kubiks textilsilo samt en ecotec agroline och dra ut påfyllningen på samma ställe som oljepåfyllningen var.

Då kan jag få havre hemlevererat och inblåst för ca 90 öre/kg.

Anledningen till att jag inte vill ha VP är att då är man ju låst til sin investering. Man kan ju inte elda ved i en VP.

Med min lösning kan jag elda ved, havre, spannmål, sågspån och olja samt köra på elpatronen som redan finns där. Arbetet inskränker sig till att sota pannan 1 ggr/mån samt byta asktunna varannan vecka.

Så , ös nu på nya åsikter =)

Hur stor investering är det egentligen i ett solvärmesystem som klarar varmvattenbehovet sommartid?
 
ktm525 skrev:
Hej!
Sätt in värmepump. Ytjord eller berg(det som lämpar sig bäst)
Investeringen på en värmepump är ju rätt hög(men jobbar du 80 tmmar
i veckan borde de inte vara ett problem)
Investeringskostnaden läggs på huset vilket ökar husets värde med fulla investeringsbeloppet.
Du får en komfort du ALDRIG kan få med pellets eller ved.
Driftkostnaden är lägre en pellets.
Rent o snyckt"pannrum" inte en schans med pellets.
är du dessutom teknikfreak så finns många spännande möjligheter...
Ps: du skrev att du inte ville bli elberoende, det blir du ju med värmepump, men det spelar ju ingen roll om du är el eller pelletsberoende..pelletsen kommer ju att öka i takt med att elpriset går upp Ds
Herregud.

 
va det inte spannmål som ger sura rökgaser :-?
 
Beppo skrev:
Jag har ni funderat över det hela och kommit fram till följande.

Med min lösning kan jag elda ved, havre, spannmål, sågspån och olja samt köra på elpatronen som redan finns där. Arbetet inskränker sig till att sota pannan 1 ggr/mån samt byta asktunna varannan vecka.

Så , ös nu på nya åsikter =)

Hur stor investering är det egentligen i ett solvärmesystem som klarar varmvattenbehovet sommartid?
Nja fundera 1 gång till för de blir MYCKE aska då man eldar havre sedan är de de här med sura avgaser kan fräta sönder både panna o skorten på nått år bara.. :surprised:
Problemen med avgaserna är då brännaren går på låglast/underhållsglöd då ingen spannmålsbrännare har automatisk tändning.. Om den haft de så hade de varit lungt om du kört mot acktank o fått långa gångtider på hög effekt...
 
2an skrev:
[quote author=Beppo link=1135977469/0#7 date=1136147393]

Nja fundera 1 gång till för de blir MYCKE aska då man eldar havre sedan är de de här med sura avgaser kan fräta sönder både panna o skorten på nått år bara.. :surprised:
Problemen med avgaserna är då brännaren går på låglast/underhållsglöd då ingen spannmålsbrännare har automatisk tändning.. Om den haft de så hade de varit lungt om du kört mot acktank o fått långa gångtider på hög effekt...
Ang. askan så samlas den ju upp i ett fat brevid pannan som jag sedan byter ut och bär upp för källartrappan och kör ut till vårat jordbruk och sprider askan på åkrarna där.

Låglast räknar jag inte med att köra pannan på. Svågern kör sin året om utan att ha stött på problem. Nackdelen är ju att han får vädra bort värme sommartid om han vill ha pannan igång för varmvattnets skull. Dock så är det ju nästan gratis så det spelar ju mindre roll.

Skortsenen måste ju träs med ett rör och detta kostar ca 1200-1500kr/m men då skall det klara avgaserna även om dom skulle vara för kalla.

Tilläggas bör väll att vi har ett eget jordbruk där vi kan odla havre så netto blir det ju inte 90öre/kg utan snarare 25-30öre/kg. Det jag betalar för sedan är ju torkningen och utkörningen alt. så säljer jag ca 10ton till killen som kör bulkbilen.

Ju mer jag kollar på detta desto vettigare verkar det. Måttbeställd textilsilo med påfyllningsrör och avluftning so klarar bulkbilstryck inkl. matarskruv ca 10000kr.

Ecotec Agroline med automatisk askurmatning 30000kr.

Installation max 10000kr

Skorsten ca 10000kr

Totalt: 50000kr - bidrag för mställning och skorsten = typ 30000kr

Sedan blir ju den årliga kostnaden för havre ca 10000kg x 30öre = 3000kr hemkört och klart.

Kan ni se fler problem så vore det uppskattat.

Enda orosmålnet i nuläget är att brännaren kanske inte passar i min nuvarande Nibe VX100 från -99 vilket vore jäkligt trist.
 
Ok!

Men pannan du har är jag lite tveksam till hur den ska funka med spannmålseldning.. :-/
Nu vet ja inte hur den ser ut din panna.. Det är väl en oljepanna o då brukar rökkanalerna va rätt trånga.. Är det stående kanaler??

Annars har du ju baxi som Andreas nämde el lingpannan http://www.cleanburn.nu/LING25.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.