Jag har just nu en fläkt som sitter över spisen. Va uppe på taket och såg då att det även där satt en fläkt. Saken är den att jag tror inte luften tar sig någonstans just nu. Den stannar i ventilationen upp till fläkten på taket som inte är igång. Prövade att starta fläkten på taket men den lät ju förjävligt. Måste jag köpa en likadan fläkt på taket eller räcker det med bara en kåpa. Då ja redan har en fläkt nere i köket. Tacksam för alla svar.
 
  • Gilla
Grabben.
  • Laddar…
Du har förmodligen en s.k. alliance-fläkt där det sitter en fläkt i fläktkåpan i köket och en annan större fläkt uppe på taket. Båda fläktarna behövs för att få rätt ventilation. Det finns flera nya fläktar att välja på från olika tillverkare. Googla alliancefläkt.
 
  • Gilla
Thomas_82
  • Laddar…
BirgitS
För att vara säker på vad du har nu så kan en tillverkare och ett modellnummer vara till bra.

Välkommen till forumet också!
 
BirgitS BirgitS skrev:
För att vara säker på vad du har nu så kan en tillverkare och ett modellnummer vara till bra.

Välkommen till forumet också!
Tack jag ska kolla upp det så får vi se. Kanske jag inte behöver nån fläkt på taket om inte fläkten i köket är en alliance fläkt
 
  • Gilla
Chomp_Shark
  • Laddar…
Som jag förstår det så kan min köksfläkt fungera som både en alliance fläkt och utsugsfläkt?
 
  • Skärmdump av en bruksanvisning för en köksfläkt med information om utsugs- och cirkulationsmodeller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör ta hjälp av en ventilationsfirma som kan göra en godkänd ventilationslösning för ditt hus och välja lämplig ny takfläkt och ny köksfläkt.
 
BirgitS
Nej, cirkulationsalternativet är en kolfilterfläkt som inte är ansluten till ett utblåsrör.

Kolla vad det står om installationen. Kan du länka till bruksanvisningen?
 
BirgitS
Underverk: https://www.ikea.com/se/sv/p/underverk-inbyggd-koeksflaekt-rostfritt-stal-70389139/
Det är en vanlig fläkt (eller kolfilterfläkt). Eftersom den finns till salu nu så är den ju rätt ny och det är kanske det som är felet, alltså man skulle ha valt en alliancefläkt i stället för att kunna starta fläkten uppe på taket. Hur länge har du bott där?

Var fläkten i köket igång när du startade fläkten på taket?
Om inte, pröva med det.

Har du någon fungerande frånluftsventilation i badrummet (toalett, tvättstuga)?
Jag funderar på om det är så att fläkten på taket även är tänkt att suga luft från badrummet.
 
Bott några år men problemen med spisfläkten började när vi bytte ventilation i huset. Då man kopplade bort köksfläkten från själva ventilation som går genom hela huset.

Så om jag fattar det rätt nu så måste min köksfläkt ha en ytterligare fläkt på taket för att kunna fungera. Och eftersom jag inte har något kolfilter på mitt nya ventilations system som går genom huset kan jag inte koppla köksfläkten på den heller.

Tror nog jag får slå en pling till en hantverkare
 
BirgitS
Nej, din köksfläkt vill inte ha någon fläkt på taket. Om du kan få bort fläkten på taket borde köksfläkten fungera.

Kolfilter är något man stoppar in i köksfläkten och sen sker utblåset inne i köket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, din köksfläkt vill inte ha någon fläkt på taket. Om du kan få bort fläkten på taket borde köksfläkten fungera.

Kolfilter är något man stoppar in i köksfläkten och sen sker utblåset inne i köket.
Tack för hjälpen
 
Det är ganska vanligt att folk inte har koll på att de har en alliancefläkt. Man renoverar köket och sätter in en ny fläkt från ikea och sen är cirkusen igång.
Alliancefläkten är inte bara till för köket utan även för övrig ventilation. När den fungerar som den ska ökas varvtalet på fläkten för att forcera ventialtionen ut genom fläktkåpan i köket.
Sätter man då in en vanlig fläkt som trycker luften upp till alliancefläkten utan att varvtalet på den övre fläkten ökat så tar luften en annan väg.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Det är ganska vanligt att folk inte har koll på att de har en alliancefläkt. Man renoverar köket och sätter in en ny fläkt från ikea och sen är cirkusen igång.
Alliancefläkten är inte bara till för köket utan även för övrig ventilation. När den fungerar som den ska ökas varvtalet på fläkten för att forcera ventialtionen ut genom fläktkåpan i köket.
Sätter man då in en vanlig fläkt som trycker luften upp till alliancefläkten utan att varvtalet på den övre fläkten ökat så tar luften en annan väg.
Ja tror precis dä ä vad som hänt här när de byggde köket sen så har jag inte tagit tag i problemet
 
T Thomas_82 skrev:
Ja tror precis dä ä vad som hänt här när de byggde köket sen så har jag inte tagit tag i problemet
Du nämner att köksfläkten kopplats bort från övriga systemet. Är då det övriga systemet utrustat med en ny alliancefläkt och din nya köksfläkt blåser upp luften i den gamla fläkten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.