Hej

Av husets element saknar fyra stycken termostater. Av dem låter jag ett vara för det är en liten toalett mitt i huset. Däremot så är det ett av elementen i vardagsrummet, det i hallen och det i tvättstugan som borde få ett termostatvred.

Haken är att jag vill göra så lite som möjligt men inte heller ta in någon röris för ändamålet så min tanke var om det gick att sätta en utbytesinsats från MMA eller dylik och återanvända befintligt ventilhus så jag slapp skruva isär rörkopplingarna.

Först trodde jag att jag hade bästventiler men sen insåg jag att det fanns flera liknande. :(

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att identifiera vilken insats jag behöver till mina element?

IMG_2031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det spelar något roll så ska vi ha ettrörsystem (fast verkar ha flera kretsar?) enligt ritningen, vilket kan stämma om man tar bort ett par lager färg, så är det 10mm rör till elementet i tvättstugan medan de andra är 20 mm rör till.

På kåpan (vilket syns på bilderna) står det AHA och på ventilhuset är det ingjutet AHA SIS, det gick dock inte att få något fungerande kort till..
 
Tack. Som jag fattat det bör jag alltså ha
RSK480 52 43 till tvättstugan där det är 10mm rör och
RSK480 52 47 till de andra två elementen
Kan det stämma eller är jag ute och cyklar?
 
P
Tror du har ett överfallssystem av bilder att döma men kan ha fel, har fasen aldrig sett ett slottsvred på returen.
 
Pherra skrev:
Tror du har ett överfallssystem av bilder att döma men kan ha fel, har fasen aldrig sett ett slottsvred på returen.
Överfallssystem? Ja du vad det har varit original vet jag inte iom att pannan är 10 år nyare än huset. Dock har jag cirkulationspump idag och enligt ritningarna från 1964 ska det vara en pump som pumpar 12 l/m

Dock kanske mina bilder är missvisande. Det är två olika element de första två bilderna är på elementet i tvättstugan emedan den sista är från hallen. Tämligen säker att båda slottsvreden sitter på tilloppen och inte returen. Ska dock inte svära på det iom. att jag faktiskt inte känt på alla element, är dock så på övriga element (både det som har slottsvred och de som bytts till termostater)

Edit: Skulle det påverka möjligheterna att sätta termostat om slottsvredet på något element sitter på returen?
 
Om någon får träff på den här tråden när de letar efter utbytesinsatser till dessa. VARNING! Jag har precis sumpat massa penningar på att beställa/köpa vad som stod i MMA:s rotbok skulle passa. Det visade sig tyvärr dock när jag tappat systemet på (det dyrbara syrefria) vattnet att mina AHA-ventiler inte alls hade gänga utan överfallsmutter dvs. MMA:s rotinsatser passade inte trots att bilden stämde i rotboken. Om du ska byta AHA:s slottsventiler kontrollera därför noga om du har överfallsmutter eller invändig gänga innan du beställer....

Fick skruva ihop allting med oförrättat ärende och svära över mig själv att jag skulle vara smart och beställa billigt via nätet... Får se om det går att lämna tillbaka dessa.. :confused:
 
  • Gilla
My Saxin
  • Laddar…
Då är alla tre bytta, en av dem hade invändig gänga de andra två hade dock montering med överfallsmutter. Dvs. trots att de var präglade AHA både på ventilhus och bricka så var det MMA-insats för Bästventil som passade.
 
Efter önskemål via PM så kommer här några bilder på ventilhusen som Bästventilerna passade i. Skickar även med en bild på nästinsatsen när den var urtagen så man ser hur den ser ut trots att det står AHA på den. IMG_2064.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2067.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2193.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2194.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2195.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


i mina ventilhus passade RSK 480 57 11, MMAinsats för Bästventil utbytesinsats 12-15
 
  • Gilla
My Saxin och 1 till
  • Laddar…
Kanske ska tillägga att jag efter att jag laddade in fotona och la upp dem här nu går för att med skurtrasa göra rent ventilhusen och golvlister :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.