Vi ska köpa vitvaror till nya huset och funderar över alla dessa rengöringsfunktioner som finns i olika ugnar. Rengöring med vatten, upphettning osv. Vad har du för något och funkar det bra?
 
Har testat Gorenjes Aqua Clean:
http://www.gorenje.se/3366?aid=9098
Samt katalysatorplattor på en Electrolux (som mättas efter ca 2 år och behöver köpa nya för en dyr peng ).
Bästa är fortfarande MrMuscles ugnsrengöringsmedel...

Ett superirriterande konstruktionsfel i nästan alla ugnar är att grillelementet högst upp inte går att ta loss. Bakom det bränner allt skit sig fast och det går inte att komma åt för rengöring. Har endast sett en ugn där grillelementet var löstagbart och det var den lättaste ugnen att rengöra (med MrMuscle...).
 
Tack för inlägget!

Nån som har provat ugn med porylos?
 
Hej.

Vi har en ugn med pyrolytisk rengöring. Körde det för första gången i veckan. Resultatet var över förväntan. I stort sett bara att sopa ur lite damm efter. I vårt fall så kan man även rengöra plåtar på detta sätt. Vi var lite fundersamma på hur varmt det skulle bli runt om när ugnen ska upp till 500° i 1,5 timme. Det blev inte speciellt varmt. Det osade en del i början dock...

Det är ett par ställen kvar som man antagligen får ta på det gammla sättet, men vi är mycket nöjda med valet.
 
Sailorman skrev:
Hej.

Vi har en ugn med pyrolytisk rengöring. Körde det för första gången i veckan. Resultatet var över förväntan. I stort sett bara att sopa ur lite damm efter. I vårt fall så kan man även rengöra plåtar på detta sätt. Vi var lite fundersamma på hur varmt det skulle bli runt om när ugnen ska upp till 500° i 1,5 timme. Det blev inte speciellt varmt. Det osade en del i början dock...

Det är ett par ställen kvar som man antagligen får ta på det gammla sättet, men vi är mycket nöjda med valet.
En sak som jag undrar över är elförbrukningen för pyrolitiska ugnar. Har du nån åsikt om hur mycket kräm som går åt för en pyrolitisk rengöring?
 
Martin_Blomberg skrev:
En sak som jag undrar över är elförbrukningen för pyrolitiska ugnar. Har du nån åsikt om hur mycket kräm som går åt för en pyrolitisk rengöring?
Hej.

Nej jag har ingen uppfattning om elförbrukningen. Antar att det går en del kräm då ugnen ska upp till 500°C. Har inte kollat, vi har bara kört den 1 gång.
 
Jag har också en ugn med pyrolys...och är jättenöjd.
Ang. elförbrukningen...så är max.effekten på ugnen 2,7 kW, vilket betyder att förbrukningen under 1½ timme aldrig kan bli mer än 4,05 kWh (ungefär 4 kronor).
Troligen är inte värmen på hela tiden då ugnen är så välisolerad att den inte blir varm utanpå, och den värme som alstras i och utanpå ugnen kommer ju att ingå i den övriga uppvärmning av huset...mao. beroende på årstid och typ av uppvärmning av huset, så blir nettokostnaden för 1½ timme mellan 0 och 4 kronor...med tanke på vad ugnsrengöringsmedel koster (och hur jag värderar min fritid) så är det billigt.
Största kostnaden med pyrolysrengöring är merpriset vid inköp av ugnen.

FLKR
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.