S
Hejsan

Funderar på att byta till ett Ubiquiti mesh system i huset.

Vill ha / behöver en router som ansluter mot WAN. Samt tre eller fyra satelliter som ansluter trådlöst till Router, och som kan ha trådade enhter anslutna såväl som wifi.

Vad skulle ni som är väl förtrogna med Ubiquitis grejer rekommendera?
 
  • Gilla
Allroad och 1 till
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Hejsan

Funderar på att byta till ett Ubiquiti mesh system i huset.

Vill ha / behöver en router som ansluter mot WAN. Samt tre eller fyra satelliter som ansluter trådlöst till Router, och som kan ha trådade enhter anslutna såväl som wifi.

Vad skulle ni som är väl förtrogna med Ubiquitis grejer rekommendera?
Jag har använt Edgerouter i 6 år.
Stabil som ett betongfundament men krånglig/avancerad för hemmabruk. Men eftersom den inte kräver något underhåll så får den stå tills den brinner upp av åska eller liknande.

Skulle jag köpa en ny så blir det en Dream machine.

Hur många accesspunkter beror på hur stort huset är och vad det är byggt i för material.

Jag har endast en AP-AC-PRO (tror jag den heter) till ett trähus på 150m2, tror den kostade 3-4k när den köptes.

Har tänkt skaffa en eller två till billigare modeller för att täcka tomten på utsidan av huset.
 
S
ARJU ARJU skrev:
Jag har använt Edgerouter i 6 år.
Stabil som ett betongfundament men krånglig/avancerad för hemmabruk. Men eftersom den inte kräver något underhåll så får den stå tills den brinner upp av åska eller liknande.

Skulle jag köpa en ny så blir det en Dream machine.

Hur många accesspunkter beror på hur stort huset är och vad det är byggt i för material.

Jag har endast en AP-AC-PRO (tror jag den heter) till ett trähus på 150m2, tror den kostade 3-4k när den köptes.

Har tänkt skaffa en eller två till billigare modeller för att täcka tomten på utsidan av huset.
Kopplar AP-AC-PRO meshpunkter trådlöst mot Dream Machine då? Har dom i så fall en separat backhaul eller går det på ordinarie WiFi?

Will minnas att det i alla fall tidigare var så med UIs grejer att accesspunkterna behövde trådad anslutning.
 
S
K Koltus skrev:
Tror den här länken svarar på din fråga!

[länk]
Inte riktigt, men bra information. Tack! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.