TF83
Tjena!

Tänkte höra vilken typ utav isolering man ska ha runt altan plint för att slippa gräva 1,80 ner i backen?
Duger vanlig cellplast s80 EPS eller måste man ha typ Xp S300??
Är ju en jäkla skillnad i pris om man ska isolera 100mm tjockt runt varja plint, därav min undran :)


Mvh Tommy
 
EPS kan ta åt sig mycket mer fukt än XPS därför är det ofta bättre med XPS, men det beror naturligtvis på hur väldränerat det är där dom ska ligga och om dom kommer att utsättas för vatten. Under en betongplatta för ett hus på en torr grusbädd fungerar EPS utmärkt men som markisolering utomhus fungerar EPS sämre pga att dom binder fukt.
 
Du behöver inte ha 100 tjockt. 70 räcker om pengarna spelar roll. I övrigt tycker jag Elmont gav dig ett bra svar!
 
En följdfråga. Är det några problem att köldbryggan från infästningen i plinten leder ner tillräckligt mycket kyla att en tjällyftning kan inträffa?
 
TF83
Tackar för svar! Låter vettigt! Det får bli XPS.
Ska bygga på gammal sjöbotten satt det är en hel del lera å på vissa ställen morän satt tänkte slänga ner isolering när jag endå är igång satt jag inte behöver gräva så djupt + att det även är förbannat med större stenar i marken med, satt det är lagomt kul å djup gräva i..

Tack!
 
Danne_83 skrev:
En följdfråga. Är det några problem att köldbryggan från infästningen i plinten leder ner tillräckligt mycket kyla att en tjällyftning kan inträffa?
Det har jag mycket svårt att tro
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.