Jag står lite inför ett dilemma. Just nu byggs huset ut ca 30kvm med nytt badrum, tvättstuga och hall. Det är krypgrund och jag har tänkt ha golvvärme i hela utrymmet och klinkers på golven. Jag har varit helt inne på spårad skiva och flyt + klinkers men efter att ha läst på lite verkar det vara rekommenderat att köra med 22mm spån i botten och >30 mm flytspackel ovanpå med ingjuten 12mm slang. Vilka lösningar har ni använt och måste man ha rörhållarskena till 12mm slang eller räcker det med nån form av klammer som man kan slå fast i golvet?
Samt, vilken armering bör man ha och ska armeringen ligga ovanpå eller under slangen?
 
Nu kan jag inte mycket om just golvvärme men jag ska hjälpa med det jag vet.

Om du ska ha klinker på golvet måste reglarna som golvet ligger på sitta på cc30. Om reglarna sitter på cc60 måste du flytspackla minst 50mm (har jag för mig) för att få samma bärande egenskaper som ett cc30. Du vill inte ha några vibrationer som spräcker dina klinkerfogar.

Du lägger armeringsnätet på värmekabeln. Fäst kabeln med vad som. bara den inte flyter upp.

Starta inte värmen i golvet innan spacklet fått bränna 100%. Det kan ta många veckor beroende på tjockleken på flytspacklet. Sen när du drar igång systemet, börja så på typ 12 grader och höj med en grad varje dag tills önska effekt. Om du är för snabb spricker spacklet.

//Wubbler
 
Det bästa är egentligen om du pratar med någon hos din lokala bygghandel som hjälper dig. Alla olika märken av både flytspackel och golvvärme har olika specifikationer och det står nästan alltid på "paketet" vad som gäller.

//Wubbler
 
Det är nog bra om man har lite koll innan man "frågar nån som vet" ;-). Kunskapen i byggaffären varierar kraftigt. Det här forumet är absolut rätt ställe att ställa frågorna i med all samlad erfarenhet.
Jag har en toalett där golvvärmen till intilliggande rum "passerar" under, eller rättare sagt är på samma thermostatslinga. Jag har träbjälklag som i toalettdelen förstärkts med < 300 cc och på det glespanel, 20mm wirsbo golvvärmeslang med plåtar. På det dubbelt golvgips. Där är jag nu. Jag kommer att lägga en T2 Quicknet ovanpå golvgipset innan det täcks med klinker så har man både sommar- och vintervärme. Det är inte våtutrymme, men kommer att få fullständig tätskikt på golvet ändå, bara ifall..
 
Jag tänkte mest på att fråga vad som gäller för de olika märkena av golvvärme och spackel och vad som gäller med regler och liknande. Sånt som vi här på forumet aldrig kan svara på då vi inte vet vilket märke han kommer använda på golvvärmen eller spacklet. Sen tror jag att forumet är bättre om man vill ha almäna råd. Jag va otydlig med vad jag menade i mitt förra inlägg. Sorry.

//Wubbler
 
Jag har gjort precis som ts föreslår, det är lagt i den här ordningen:
  1. vanlig 22mm golvspån på cc 300 bjälkar
  2. primer för flytspacklet
  3. armerinsnät
  4. 12mm golvvärmeslang
  5. Flytspackel, minst 15mm över slangen
Minst 15mm över slangen var rekomendationen från flytspackelleverantören. Slangen fäste jag med vanligt hålband i metall och skruv, det är lätt att den vill lyfta i böjarna så fäst den ordentligt.

Att tänka på är ju att det bygger ganska mycket speciellt om det ska vara fall, vi kunde gå ner till 195 bjälklag i badrummet så det blev någorlunda jämt med hallen utanför.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.