Idag har jag en välfungerande vedpanna, kör ca 20 m3 björkved under en säsong, och på sommaren går varmvatten på elpatron.

Jag funderar på att göra mig av med vedpannan, dels för att veden är dyrare per år än vad en luft/vatten-pump kostar för motsvarande uppvärmning, men också för att det är massa extra arbete.

Min stora fundering är detta..

En bra luft/vatten värmepump kostar ca 120-140 tusen med installation.

Två luft/luft värmepumpar (en på varje plan) kostar ca 50 tusen med installation.

Min fråga är följande: är det verkligen värt att satsa på luft/vatten? Kommer jag spara in 80-100 tusen på 15 år?
Eller ska man behålla vedpannan och inte behöva köra den lika hårt med två luft/luft pumpar?

Ni som gjort det ena eller andra, någon bra input?
 
LLVP är avgjort billigast men de är bara ett komplement till husets ordinarie värmesystem så då får du behålla vedpannan och alltid vara beredd att hoppa in och elda om det blir jättekallt eller blir något fel på LLVP.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
LLVP är avgjort billigast men de är bara ett komplement till husets ordinarie värmesystem så då får du behålla vedpannan och alltid vara beredd att hoppa in och elda om det blir jättekallt eller blir något fel på LLVP.
Hur öppen behöver planlösningen vara för att en LLVP ska vara tillräckligt effektiv?
Lite valet och kvalet. Luft/vatten känns ju som en snyggare lösning, men samtidigt är det en otrolig skillnad i priser.
 
Ja LVVP är ju ett komplett värmesystem med varmvatten. Helt annat än LLVP som behöver en någorlunda öppen planlösning för att fungera bra. Brukar bli vissa rum som blir kalla och badrum och toaletter stänger jag gärna dörren till.
 
Totte_S
Hej o välkommen hit.
Inte lätt att ge rätt svar, finns många parametrar. Jag hade resonerat så här - du har ett befintligt radiatorsystem som om det är i bra skick är ett stabilt och pålitligt system.
Luftluft är inte särskilt snyggt vare sig inne eller ute. Dessutom låter de, särskilt om man vill ha ut mycket effekt när det är kallt. Jag är inne på min andra för jag har inget rörsystem och har lagt de stora investeringarna på utbyggnad av huset. Jag har dessutom moderna elradiatorer med smart styrning, samt kakelugn och kamin.
Räknar du med att bo kvar länge så skall du se investeringen i ett nytt värmesystem som en värdehöjning och en komforthöjning. Luftluft ger jämförelsevis ojämnare värmekomfort. Det beror förstås mycket på planlösning. Jag gissar att de flesta köpare hellre har bergvärme eller luft/vatten.
Jag hade personligen velat ha bergvärme.
Kostnadsmässigt är det svårt att gissa vad som betalar sig på vilken tid, allting kan gå sönder. Ett modernt och väl injusterat värmesystem är alltid en energisparare.
Att ha möjlighet till flera värmekällor har också ett värde.
Som du säger så är luftluft en mindre investering, bör kunna kontantbetalas om man är husägare. Kan vara ett bra komplement under förlängd betänketid. Jag använder rätt mycket kyla på sommaren, vilket är ett stort plus.
Glöm inte heller skalet - fönster och dörrar kan göra underverk. Vi bytte ut våra sista gamla fönster på nedervåningen förra våren och har den här hösten / vintern upplevt en avsevärd skillnad i klimatet inomhus, dvs mycket mer välisolerat och jämnare temperatur.
 
  • Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
I
Det bör undvikas att använda ved så långt som möjligt, eftersom det förorenar luften, påverkar miljön negativt och är sällan så ekonomiskt som man kan tro. Dessutom innebär det en hel del arbete, som du märkt. Vedeldning kan vara en bra reservlösning, men inte mycket mer än så.

Värmepump är det självklara valet, men frågan är vilken typ som är bäst för er. En luft-luft-värmepump är enkel att installera och ofta mycket effektiv, men det kan vara svårt att sprida värmen jämnt, eftersom den inte genererar samma extrema värme som vedeldning. Med tanke på att ni har ett vattenburet system, skulle en bergvärme-, jordvärme- eller luft-vattenvärmepump sannolikt vara det bästa valet, och troligen i den ordningen.

En värmepump kan ha svårigheter att leverera värme vid vissa temperaturer, men då går elpatronen in som stöd. Även om elen tenderar att vara dyrast just då, är det oftast inte lönt att stödelda, om man inte vänder och vrider på varje krona.

Visst kan värmepumpar strula, men de är överraskande pålitliga. Som alternativ uppvärmning kan en luft-luftvärmepump, gasol eller kanske till och med ved i värsta fall vara rimligt.

Vi bytte från pellets till en luft-vattenvärmepump och det finns bara en sak vi ångrar, och det är att vi inte gjorde det tidigare. Vi har en luft-luftvärmepump som kan användas som stöd, dock används den främst för att kyla huset på sommaren. Vi har även en finare Contura braskamin som fanns i huset när vi flyttade in, men den har vi ingen avsikt att använda.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.