B
Jag har planer på att tilläggsisolera ett vardagsrum invändigt. Funderar just nu på vilken typ av skiva/skivor jag ska använda. Bör man använda sig av gips? I så fall bör det väl vara dubbla skivlager med en plywood-, OSB- eller spånskiva underst så att det skapas ett stabilt underlag för att skruva i den färdiga väggen.

Men min fråga är väl egentligen om det är vettigt att skippa gipsen och enbart sätta en skiva i något trämaterial. Då har jag ju direkt ett bra underlag att skruva i och slipper en kanske onödig kostnad. Vilket skivmaterial är i så fall bäst? Ska jag välja en OSB- eller spånskiva? Hur stora är skillnaderna?

Väggen kommer, när den är klar, att vara reglad med trävirke, jag använder alltså inte stålreglar.

/Bye
 
Gips eller inte handalr väl egentligen om vad du skall ha för yta sedan. Spånskiva fungerar väl någorlunda att tapetsera på, men jag tror att det fnns risk för sprickbildning vid skarvarna. OSB är olämplig för varje form av ytbehandling, såvida man inte vill ha just den ojämna yta som OSB har.

Men om vi nu tänker oss den idag vanliga väggkonstruktionen med träbaserad skiva täckt med en gipskiva. Då kan man välja lite vad man känner för som träskiva, Spånskiva är billigast, men inte så kul att skruva i, byggskivekvaliteerna brukar vara avservärt hårdare än skivorna i ex. IKEA möbler. Plywood är bäst, trevlig att skruva i, ger god stabilitet åt väggen. Men onödigt dyr. OSB är en bra kompromiss, brukar kosta hälften mot plywood.

På en del byggen används plywood som provisoriskt golv (till det duger inte vare sig OSB eller spånsiva) och får sedan bli väggar.
 
I ett enklare förråd har jag testat att väva direkt på OSB. Det blir jättefult.

Jag har också testat att väva på spånskiva, och det blir helt OK.

Annars är gips på OSB en trevlig lösning.
 
andersmc skrev:
Jag har också testat att väva på spånskiva, och det blir helt OK.

Annars är gips på OSB en trevlig lösning.
Har hela undervåningen med spån och det ser mest ut som skit, sätter gips i alla rum jag gör i ordning.
Kom på att det finns ju en gipsskiva med skumkärna på baksidan, då är ju isoleringen redan klar. Kolla upp vad den kostar.
 
Redigerat:
B
Tack för hjälpen. Har talat med min far som också har mycket dåliga erfarenheter av att tapetsera direkt på spånskiva. Känns lite onödigt att göra i ordning rummet grundligt och sedan riskera att få leva med fula sprickor. Det lutar åt gips på spånskiva.

/Bye
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Sätt gips på OSB så får du en bra vägg och ett lättarbetat ytskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.