Vilken typ av silikon ska jag använda när jag limmar toastolen mot golvet?
 
Du ska ha Våtrums-silicon från välkänt och bra märke, tex Bostix.
Antimögel behandlat ska det vara med.

Färg är ditt val, men oftast är transperant hållbarast.
 
Våtrumssilikon precis som corre skriver. Det finns speciella "toastol-silikon-lim" för ändamålet, men de är bara onödigt dyra, vanlig vårtumssilikon fungerar utmärkt.

Om du har klinkers rekommenderar jag dig starkt att använda transparent silikon, en färgad silikon (oftast vit) kommer att se "taggig" och ojämn ut mot golvet, speciellt om du har en platta med struktur.

Gå till glasmästaren och be att få/köpa en sån där liten plastmoj de skapar bort silikon med. Be honom visa hur den fungerar (man böjer den kraftigt och liksom hyvlar bort överflödet), kalasbra uppfinning!
 
Tips när du fogar fyll en blomduschspruta med vatten och lite diskmedel, dra fogen runt wc,n sedan duscha flödigt på skarven sedan dra med lämpligt finger, finlira till du nöjd.Sedan torka av golvet runt skarven från överblivet diskvatten papper. Brukar själv göra så, blir alltid kanonfin sille runte wc,n ;)

mvh
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Ska man kanske vänta med att torka bort diskmedelsvattnet tills fogen har torkat/stelnat?
 
Som skrivits ovan: Använd transparent (ofärgad) silikon.

Den vita, även antimögelbehandlad "våtrumssilikon" blir snabbt ful när badrummet börjar användas.

Transparent is da shit :D
 
Mikael_L
Jag körde med transparent våtrumssilikon.

Jag var även helt novis, så jag la på för mycket, så det kletade på lite för långt ut på golvet, och då var det extra tur att det var transparent.
Det kommer säkert en dag om något år, när det börjar se fult ut så det syns alltför tydligt att silikonet ligger väl långt ut på golvet. Den dan får jag försöka skrapa bort det och göra om.

Innan jag silikonade så pallade jag upp stolen en mm typ, med något under, det var kanske några bitar najtråd eller liknande.
På det sättet fick jag in aningens silikon under stolen också. Sen kommer det att gå att skära loss toastolen från golvet mha en ståltråd eller liknande.
 
Så här gör jag:
Ställ ditt muggstolen på rätt plats och väg in.
Maskera med tejp exakt där kanten är både på golvet och stolen.
Ta bort stolen och lägg på rikligt med silicon.
Ställ dit stolen och fyll på i kanten vid behov och dra av.
Ta bort tejpen och dra en gång med såpvatten.
Klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.