Hej,

Vi har precis köpt vårt första hus och flyttade in för några veckor sedan, så jag är väldigt ny på allt som har med detta att göra. Den befintliga tvättmaskinen läckte, så vi skaffade en ny och fick den levererad och installerad idag. Men eftersom vi inte lyckades fästa slangen som spottar ut vattnet från maskinen i golvbrunnen (locket lossnar hela tiden och jag lyckades inte fästa slangen på något bra sätt), så fäste vi den i vasken som sitter precis bredvid. Men efter att ha kört första maskinen, så upptäckte jag att rören nedanför vasken läcker ganska rejält.

Jag har tidigare bytt rör som sitter under vasken i badrum, men dessa såg lite annorlunda ut, och jag undrar vad det här är för rör jag behöver skaffa för att fixa detta? Skulle det funka med ett kit från jula med rör och vattenlås till toalett-handfat, eller ska jag kolla någon annanstans efter mer rejäla rör som kan skölja ner större mängder vatten? Eller är det något annat jag bör kolla efter?

Jag provade även att slå på vattnet i kranen för första gången där, för att se så vattnet skulle rinna undan. Men den slutade inte rinna efter att jag stängt av den, vad skulle detta kunna bero på? Är det någon packning som skulle kunna bytas? Eller bör jag göra något annat för att stoppa att kranen rinner hela tiden?
 
  • Tvättställsvask med synliga rör och en vattenmätare, mot bakgrund av retro orange och gul tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på läckande rör under en vask bredvid en golvbrunn, med synliga vattenflecken på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskinsavloppsslang fäst vid köksvask med vattenkran, mot vintage tapetbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bjurn25 skrev:
Hej,

Vi har precis köpt vårt första hus och flyttade in för några veckor sedan, så jag är väldigt ny på allt som har med detta att göra. Den befintliga tvättmaskinen läckte, så vi skaffade en ny och fick den levererad och installerad idag. Men eftersom vi inte lyckades fästa slangen som spottar ut vattnet från maskinen i golvbrunnen (locket lossnar hela tiden och jag lyckades inte fästa slangen på något bra sätt), så fäste vi den i vasken som sitter precis bredvid. Men efter att ha kört första maskinen, så upptäckte jag att rören nedanför vasken läcker ganska rejält.

Jag har tidigare bytt rör som sitter under vasken i badrum, men dessa såg lite annorlunda ut, och jag undrar vad det här är för rör jag behöver skaffa för att fixa detta? Skulle det funka med ett kit från jula med rör och vattenlås till toalett-handfat, eller ska jag kolla någon annanstans efter mer rejäla rör som kan skölja ner större mängder vatten? Eller är det något annat jag bör kolla efter?

Jag provade även att slå på vattnet i kranen för första gången där, för att se så vattnet skulle rinna undan. Men den slutade inte rinna efter att jag stängt av den, vad skulle detta kunna bero på? Är det någon packning som skulle kunna bytas? Eller bör jag göra något annat för att stoppa att kranen rinner hela tiden?
Räcker det inte med att stripa fast slangen i golvbrunnen med slangen ner igenom
hålet?
 
B
E Erik_H2 skrev:
Räcker det inte med att stripa fast slangen i golvbrunnen med slangen ner igenom
hålet?
Nja, locket på golvbrunnen sitter väldigt löst, och om jag fäster slangen på det så går det nästan inte att sätta det platt på brunnen, utan det ligger snett ovanpå. Menar du med t.ex. buntband?
 
B BSOD skrev:
Väldigt okonventionellt med en rostfri ventil under och skippat vattenlås!

Jag hade satt dit något liknande detta:
[länk] - Shopping - Badrum&utm_source=google&utm_medium=cpc&gclid=CjwKCAiAlfqOBhAeEiwAYi43F1LM8hVebB2k2z7TDDM8nBq3wAS3OdxY5ZE6jFIOvkRfrm-huRhXDRoCAVwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

(Är inte 100% på att det är samma diameter för själva hålet, men 90%...).
Det ser ju jättebra ut! Skulle man kunna klämma in slangen från tvättmaskinen direkt in i den gula delen på det röret så den slipper ligga löst i så fall?
 
B
Nej det finns ett uttag för disk/tvättmaskin. Uppe till höger på bild 1. Den gula är för att rensa vattenlåset på smuts
 
B BSOD skrev:
Nej det finns ett uttag för disk/tvättmaskin. Uppe till höger på bild 1. Den gula är för att rensa vattenlåset på smuts
Perfekt! Skaffar ett sådant imorgon, tack så mycket!
 
LarssonMartin LarssonMartin skrev:
Jag skulle ha köpt en spilltratt till tvättmaskinens slang,och fäst i väggen, samt dragit rör ner till golvbrunnen.
Finns att köpa på ex Jula, ett exempel är en sån här [länk]
Ska kolla om jag skulle kunna fixa det, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.