Hej!

Jag håller på att byta ut mina termostater mot nya (Danfoss Ally). Jag har adaptrar för diverse radiatorventiler (M30, M28, etc), men ingen passar denna radiator.

Är det någon som kan se på bilden vilken typ detta är?
Gamla termostaten monterad på en radiatorventil mot tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut med gamla termostaten monterad.
Gamla termostaten monterad på en radiator med synlig ventilanslutning i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

#radiator #ventil
 

Bästa svaret

Du kan kolla på ersättare Danfoss RA/VL med diameter 26 mm på anslutningen.
 
  • Gilla
Jahlen
  • Laddar…
Någonting säger mig att RA 2990 passar...
 
F Fluxor skrev:
Någonting säger mig att RA 2990 passar...
Det gör den nog, men nu är det en adapter för Danfoss Ally jag är ute efter.
 
RA/VL 26 mm är det har jag konstaterat nu. Problemet är löst!
 
J Jahlen skrev:
Här finns en Danfoss RA/VL, men det står inget om diameter. Är det någon idé att köpa den?
[länk]
Har du inte med adapter i dina nya? Den du har på bilden är en RAVL med diameter 26 mm så det är det du ska anpassa mot.

I din länk är adaptern till Danfoss link så är det samma på Ally går det med den. Ally har jag inte sett så jag kan inte säga säkert att det passar.
 
Byt ut ventilen mot en modern med M28x1 gänga. De där "knacka på piggen" ventilerna är uråldriga och orsakar mycket problem.
 
Hej,
Jag lånar tråden liten.

Skulle byta ventilinsatsen i ett element med Danfosstermostat i helgen men den insats jag köpt, RSKnr. 4805332, passade ej. Har mätt omkretsen till 26mm och trodde således att det var en RAVL.

Är osäker på om jag fick loss "hela" den gamla ventilen eller om även ringen i mässing skulle loss?

Bifogar två bilder.
 
  • Ventilinsats nära ritning, text om Danfoss-ventiler och RSK-nummer på dokument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avskruvat element med synlig ventilinsats och mässingsring, omkrets mätt till 26mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
E evvelina87 skrev:
Hej,
Jag lånar tråden liten.

Skulle byta ventilinsatsen i ett element med Danfosstermostat i helgen men den insats jag köpt, RSKnr. 4805332, passade ej. Har mätt omkretsen till 26mm och trodde således att det var en RAVL.

Är osäker på om jag fick loss "hela" den gamla ventilen eller om även ringen i mässing skulle loss?

Bifogar två bilder.
Den gamla insatsen tycker jag ser ut som Danfoss RSK 481 82 01. Den du köpte passar tyvärr inte; den är gjord för ett äldre ventilhus och anpassad för en termostat från MMA.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Den gamla insatsen tycker jag ser ut som Danfoss RSK 481 82 01. Den du köpte passar tyvärr inte; den är gjord för ett äldre ventilhus och anpassad för en termostat från MMA.

Som jag anade då. För att få MMA Evosense att passa på borde jag kunna köpa den ventil du länkade och adapter 480 52 84 ?
 
Johhhan
Det borde funka. Jag har inte hittat någon lösning utan adapter här.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Det borde funka. Jag har inte hittat någon lösning utan adapter här.
Tack så mycket för hjälpen.

Har du någon aning om vad detta kan vara för element? Det hade en handratt med AHA på men testade en ventil till ett sådant och den var för stor också.
Skulle säga att den insatsen som sitter i nu var 16mm i diameter.
 
  • Närbild av en demonterad termostatventil på ett element med synlig 16mm insats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallventil med handratt monterad på vit radiator, bakgrund med bladmönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorventil med märkningen SIS 16mm synlig, nära ett vitt rör och gardin med bladmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
Det var klurigt, men förhoppningsvis känner någon annan här på forumet igen det. Det står ju OSY nere på returventilens lock och radiatorventilens hus liknar åtminstone delvis en OSY-modell. Kanske sitter det en adapter påskruvad?
 
Johhhan Johhhan skrev:
Det var klurigt, men förhoppningsvis känner någon annan här på forumet igen det. Det står ju OSY nere på returventilens lock och radiatorventilens hus liknar åtminstone delvis en OSY-modell. Kanske sitter det en adapter påskruvad?
Ja precis, det sitter antagligen en adapter på då själva ventilen ser alldeles för fräsch ut för att vara från 1969.

Jag tog en bild till där ventilhuset syns lite bättre, det har som en ”pigg” på undersidan
 
  • Metallventil med adapter som ser ny ut monterad på rörledning mot tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.