Avloppssystemet på vår gård har självfall till första kammaren i trekammarbrunnen. I botten på denna kammare sitter en pump som pumpar vidare till andra kammaren, därifrån är det sedan självfall till tredje kammaren och vidare till infiltrationen. Antar att man gjort denna lösning pga att vi har avloppsledningarna dragna under källaren och högt grundvatten, det gick helt enkelt inte att få självfall till infiltrationen. Det är en stort brunn, kring 10m2 uppskattningsvis. Pumphöjden från botten av första kammaren till andra kammarens inlopp är inte mer än drygt 3 meter.

Nu har pumpen i botten på första kammaren gett upp, blåser säkringar på löpande band. Pumpen har 3600 drifttimmar och 29000 starter så det känns inte orimligt att den är slut. Jag vet att det är en trefaspump och den styrs av en flygt fgc-1-010. Har inte kunnat få upp pumpen för att undersöka den då både kättingen och sliderören som den suttit i rostat av. Har inte velat slita i strömkabeln vilket är den enda tillgängliga anordningen som pumpen nu är fäst vid, och har inte haft mage än att klättra ner i brunnen för att fästa något i pumpen och dra upp den.

Min fråga är helt enkelt, vilken pump bör man sätta i botten på första kammaren? Jag kör gärna på en trefaspump eftersom vi har ett fungerande kontrollsystem med nivåvippor och allt som aldrig har krånglat. Eftersom det är bajsvatten från fyra hushåll lär man väl vilja ha en skärande pump (tuggerpump)? Blir dock fundersam då det enligt vissa inte är rekommenderat att ha en skärande pump pga att den kan finfördela slam som sedan kan hamna i infiltrationen. Men om man tar en pump med sil så lär väl den sätta igen stup i kvarten?

Alla råd tas tacksamt emot, både gällande typ av pump och vilka märken/modeller som är pålitliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.