Hej!
En granne har ett fint prydnadsträd, ca 2 meter högt, en sort som vi gärna vill plantera på vår tomt. De säger att det är ett prydnadsäppelträd, men vid googling hittar jag ingen bild på prydnadsäppelträd eller prydnadsapelträd med sådant tätt och hängande grenverk.

Är det någon som har närmare kunskap om vilken sort detta är? Grannen beskar trädet i höstas, innan det nådde grenarna nästan ned till marken. Bilden med frukter är från i höstas, den utan frukt är från nu i maj.
Kan ta fler närbilder om det behövs/önskas.

Tacksam för hjälp!

Tätt och hängande grenverk på ett grönt prydnadsäppelträd framför en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätt och hängande grenverk av prydnadsäppelträd med röda frukter mot en trästam och en grön staketbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan det vara ett väldigt välklippt paradisäppleträd?

• Gilla
yonna
  • Laddar…
A
Prydnadsapel är det korrekta svenska namnet, även om det är samma art som det vi även kallar för äppelträd. Sort är svårt att säga, finns hundratals.

• Gilla
LasseA
  • Laddar…
J Jwinnerhed skrev:
Kan det vara ett väldigt välklippt paradisäppleträd?
Tack för återkopplingen!
Finns det flera sorters paradisäppelträd? När jag googla så hittar jag bl.a. följande webbsida, där ett paradisäppelträd ges det latinska namnet Malus 'Erstaa':
https://www.sunds.fi/sv/webshop/product/485

Dock fick jag igår, på annat håll, förslaget att det är en Malus ’Red Jade’, vilket bland annat finns beskrivet här – och är väldigt likt i blad och frukt:
https://www.havlis.cz/karta_en.php?kytkaid=3440

Ping @Emma242

A
Alla är arten Malus domestica. Namnet mellan '' är sortnamnet. Ja, som jag skrev så finns det hundratals sorter.

Emma242 skrev:
Alla är arten Malus domestica. Namnet mellan '' är sortnamnet. Ja, som jag skrev så finns det hundratals sorter.
Tack – trevligt att få lära sig mer i sammanhanget. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.