Jag håller på att göra om min matkällare till toalett.
Idag sitter det en gammal ventil lucka på matkällarens uteväggsom man kan öppna i olika läge. Här tänkte jag sätta en pax fläkt. Min fråga är följande: Vad skall jag välja för pax fläkt? skall det vara med eller utan kallrasspjäll?
Om jag fattar allt rätt så har jag självdrag i huset och den mekaniska ventil som sitter där i dagsläget är väl till för tilluft?
Jag vill i framtiden bli av med "skit " lukten ( frånluft ) samtidig som jag vill ha in ny frisk luft.
Lite flummigt kanske, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Om jag gör en springa längst ner i toadörren så borde ventilaton från andra rum i källaren in till toaletten bli bra, eller?

Tacksam för alla svar.

Förtydligande: Jag bor i ett en plans tegelhus från -58 med källare.

/Johan
 
Jag skulle definitivt valt en med kallrasspjäll.

Som jag har lärt mig så ska man "aldrig" ha till-luft i ett våtutrymme (eller toa?), utan där ska det vara som du skriver till-luft under dörren och ut genom väggen.

MEN jag har bara tagit reda på vad som gäller för badrum, kanske gäller annat när det är en toalett, men det känns som det blir kallt på vintern om du låter det komma in luft där....
 
Japp, PAX men kallrasskydd i den gamla tilluftventilen på toan.
Eventuellt behöver du ta upp en ny friskluftsventil i något annat rum (tex gillestuga) om du inte redan har tillräckligt med tilluft. Springa under dörren är bra.
 
Hej
står inför samma inköp själv.
Har någon tips på bra modell, pris , affär?
mvh
Jan
 
Pax 200 serien är en riktig pålitlig fläkt men nu har det ju kommit massa designade modeller också.

Jag har en PAX980 som är lite större och mer avancerad i bad/relax/tvättstugan.
Riktigt bra men lite overkill på en toalett.

Vill du spara en 100 lapp får du surfa runt annars är det bara gå till närmsta K-Rauta eller tom COOP bygg (om du ska ha en standard i 200 serien).
 
Jag satte en Pax Termic (www.pax.se) i mitt nya badrum, en designad historia med kallrasskydd och fuktstyrning m.m.
Funkar helkass, fuktstyrningen funkar inte alls vi använder den nu med en manuell brytare som vi slår på när vi skall duscha och stänger av efter nån timme, lite B för en så dyr fläkt.

Jag har inte själv testat men har hört att Fresh Intellivent (www.fresh.se) skall vara riktigt bra, även den är ganska dyr men det verkar som den funkar bättre. Den har en hel del high tech funktioner...
 
Design mässigt gillar jag Pax Termic serien. Men det blir nog en i 200 serien med kallrasspjäll och tidsstyrning. Hittade på (www.rinkabyror.se). Nu till nästa fråga.

Idagsläget sitter det en ventilationskanal som är ca 16x16 cm. Hur gör man smidigast? Köper man till en täckplatta samt Pax Väggrör och galler för att få allt att passa eller hur gör man? Hur får man fast 100mm röret i ventilationskanalen?
 
pax 231 har kallrasspjäll och fuktstyrning.
Har en sådan i badrummet och är väldigt nöjd.
Elektriken kopplade in en fjädrande strömbrytare som aktiverar fläckten i ett par minuter om det skulle lukta illa av någon anledning, min sambo är väldigt nöjd över den funktionen...
mvh Johan
 
Lyfter denna fråga igen och hoppas på svar.

Idagsläget sitter det en ventilationskanal som är ca 16x16 cm. Hur gör man smidigast? Köper man till en täckplatta samt Pax Väggrör och galler för att få allt att passa eller hur gör man? Hur får man fast 100mm röret i ventilationskanalen?
 
Vi köpte precis som du säger en täckplatta, galler och väggrör - satte fast gallret förde in röret och så fyllde vi med fogskumm runt om - (man fick stå o hålla det ett tag..) och sen täckplattan. Om det är korrekt att göra så, vet jag ej - men det funka :)
 
Hej igen...
Jag har en tegelvägg (en sten på längden tjock) och tänkte höra om vart i sthlmstrakten man kan hyra ett rundborr för att borra ut kanalen?
 
kallrasspjäll om det går ut på väggen och EJ kallrasskydd om den går i kanaluppåt. Detta för att du får då ett självdrag som kallrasskyddet förstör.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.