Har nu bestämt mig för att slänga ut allt spån på vinden. Dra elen i bjälklaget och sätta pottor för spottar.
Efter rekomendationer om att ekofiber kan andas på ett liknande sätt som spån så tänkte jag satsa på just ekofiber (Ekofiber) Men där läser jag att:
I denna konstruktion får ej innfällda spotlights användas!
Tips. Vill man montera innfällda spotlihts måste ett undertak byggas.

Vad kan jag då andvända mig av, finns det någon liknande ull man får ha direkt mot pottorna?

Vh
Hjerpe
 
Anledningen till att man inte ska sätta ekofiber direkt mot pottorna måste väll vara brand risken antar jag?

borde man inte kunna bygga en låda eller sätta ett stort rör (ventelations rör?) över pottan o fylla röret med stenull som inte brinner. Sedan köra med Cellulosa över vinden..

Hänger du med?

Vore intressant o veta om det är just brand risken som dom inte vill att man ska använda just spottar..
 
Är det även om man använder pottorna?
Finns ju i olika storlekar också.
Skulle annars bygga en gipslåda som jag
isolerar på insidan och sen trycker upp pottan i.
Annars är ekofiber ett bra material att jobba med
kliar ingenting.Tror till och med att Du kan spruta
det direkt uppepå spånet om Du vill.

Mvh Putte
 
Per-Erik skrev:
Anledningen till att man inte ska sätta ekofiber direkt mot pottorna måste väll vara brand risken antar jag?

borde man inte kunna bygga en låda eller sätta ett stort rör (ventelations rör?) över pottan o fylla röret med stenull som inte brinner. Sedan köra med Cellulosa över vinden..

Hänger du med?

Vore intressant o veta om det är just brand risken som dom inte vill att man ska använda just spottar..

Ja precis, det måste ju vara brandrisken...
Ja, en låda över pottan kanse vore något. Undrar vart man vänder sig för att få veta mer? Kanske dem som leverar ekofiber...

Jag hör av mig när jag vet mer!
//hjerpe
 
ByggPutte skrev:
Är det även om man använder pottorna?
Finns ju i olika storlekar också.
Skulle annars bygga en gipslåda som jag
isolerar på insidan och sen trycker upp pottan i.
Annars är ekofiber ett bra material att jobba med
kliar ingenting.Tror till och med att Du kan spruta
det direkt uppepå spånet om Du vill.

Mvh Putte
Verkar så och det kan man ju förstå, pottorna blir ganska varma dem oxå...
Ska ringa runt lite.
Hörs sen =)

//hjerpe
 
Nu har jag kontaktat http://www.warmcel.nu/
och enligt dem är det inga problem att lägga ecofiber direkt mot pottorna.

Vinden är 60m2 och 40cm isolering skall in, detta sulle kosta ca 10 000:-

Så nu är det bara att riva ut allt plank och vänta tills det blir varmare ute innan jag kan börja skotta spån *suck*.... =)

Hade!
 
Ekofiber passar väl bra ihop med kutter/sågspån. Kan du inte bara ösa spånet åt sidan med du kopplar spottarna och sedan ösa det tillbaka och fylla på mer ekofiber? Det blir billigare och du sparar din rygg.
 
Håller med skeppars5, varför skall du ta sönder ryggen för marginell isoleringsförändring. Kombinera dessa hellre och spar ryggen till något vettigare, som att montera spots underifrån kanske ;)
 
Anders_Roslagen skrev:
Håller med skeppars5, varför skall du ta sönder ryggen för marginell isoleringsförändring. Kombinera dessa hellre och spar ryggen till något vettigare, som att montera spots underifrån kanske ;)
jo jag skulle ju kunna ösa det åt sidan för att montera pottor och sen ösa tillbaka det, men jag ska montera ca 30 pottor och skall ner med el i alla nya vägar, så det blir nog faktiskt mer jobb att flytta det hit och dit.. Ska nog testa med en spånsug (tex Clas Ohlson - SpÃ¥nsug. SpÃ¥nsug handla beställ postorder) Kanske kan fungera?

Hade!
 
Ja, 30st är en hel del spottar...
 
Hej hjerpe.

Spånsugen låter som ett mycket klokt köp..
Jag har skottat en hel del spån och det är grymmt jobbigt och otroligt dammit.
Så med facit i hand hade jag lätt oxå spart massor med tid och slit med en spånsug..
KÖP en sån ;o)
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.