Vilken typ av köksfläkt ska jag ha i en bostadsrätt med central takfläkt på taket(tror jag det kallas...)? Kan jag ha en "vanlig" fläkt eller ska man ha någon speciell variant för att inte förstöra ventilationsfunktionen eller trycka in stekos hos grannarna? Den gamla jag slängde ut var med ett spjäll.
 
Om din gamla köksfläkt bara var med spjäll och utan fläkt skall din nya vara likadan.
Kan i vissa fall gå att använda lägenhets-alliance fläktar (spjäll + egen fläkt) men detta måste kollas med systemet så att inte matos blåser ner till grannarna.

En helt vanlig köksfläkt som du köper till en villa fungerar INTE, saknas spjäll som stänger när köksfläkten inte används.
 
Kolla med styrelsen vilken typ av fläkt du får använda. Jag bodde i hus som hade centralfläktar för ventilationen men jag hade en egen pipa från köket (hus byggt -58). och då fick jag ha en fläkt som blåser ut. Så det är inte självklart att du måste ha spjäll.
 
Ja men det var ju jättebra.... Har precis gjort färdigt det mesta i köket när en bekant påpekade att man inte kan ha en vanlig fläkt. Ska inte ha några överskåp på den väggen så jag drog om spiroröret och byggde in det i gips för att kunna ha en normal spisfläkt. Så mina alternativ är att sätta in överskåp och en ful sån där alliencefläkt eller glömma spiroröret och köra på kolfilter, stämmer det? Om jag väljer kolfilter, vad gör jag då med spirokanalen?
 
sveaman skrev:
Kolla med styrelsen vilken typ av fläkt du får använda. Jag bodde i hus som hade centralfläktar för ventilationen men jag hade en egen pipa från köket (hus byggt -58). och då fick jag ha en fläkt som blåser ut. Så det är inte självklart att du måste ha spjäll.
Ok, det ska jag kolla. Tack för tipset, kanske det finns hopp ialla fall...
 
Kolla om det suger i spirokanalen idag ?
Gör det det är den troligtvis kopplad till en centralfläkt.
Då måste du ha en fläkt med spjäll eller dylik lösning.
Är det egen pipa som sveaman hade kan du ta vilken fläkt du vill (ökar urvalet rätt mycket).

Finns idag alliancefläktar som är frihängande, har i och för sig funnits ett tag men nu börjar det komma lite trevligare modeller :)

Om du sätter kolfilterfläkt (och det finns centralfläkt som suger i kanalen) skall du ha ett don i kanalen.
 
Även om det suger i kanalen idag så är det inte säkert att man måste ha spjäll. I vårt fall var det så att det var något fläktsystemet på taket som ordnade sug generellt i lägenheterna. Men då alla har egna pipor/kanaler i köken så kunde man alltså använda fläkt för att trycka ut oset. Det var det besked jag fick från vår styrelse när jag frågade. Så vore jag du skulle jag först tala med ordförande.

Nu har vi flyttat till en ny lägenhet med centralventilation och jag frågade om vad som gäller men här får man inte ha fläkt, endast spjäll. Och jag har kollat marknaden noga och det finns inte många spjällkåpor. Extremt dåligt faktiskt. Det är ett råtråkigt Futurum/Franke-spjäll som vi har som jag bara måste byta.
 
sveaman skrev:
Även om det suger i kanalen idag så är det inte säkert att man måste ha spjäll. I vårt fall var det så att det var något fläktsystemet på taket som ordnade sug generellt i lägenheterna. Men då alla har egna pipor/kanaler i köken så kunde man alltså använda fläkt för att trycka ut oset. Det var det besked jag fick från vår styrelse när jag frågade. Så vore jag du skulle jag först tala med ordförande.
Problemet om du tar en fläkt utan spjäll är att när du inte använder köksfläkten får du för mycket flöde i köket.
Spjället är till för att stänga kanalen och bara få ett grundflöde på 10 l/s ungefär.

Har sett ett alternativ (kan inte hitta det igen) var en lös spjällbox som kopplades mot en vanlig köksfläkt.
Alltså man kunde välja vilket fläkt man ville och boxen skötte sedan så att det minskade till minflöde när kåpan inte användes.
 
Hej alla och tack för alla svar.
Snackade med en av grannarna igår och han tyckte inte jag skulle fråga runt så mycket så mycket utan bara sätta in den fläkt jag ville ha. Ha tyckte inte styrelsen behövde få veta allt :) Dom har nyligen renoverat och stoppat in en vanlig fläkt. För säkerhets skull tog de dit en ventfirma som mätte upp flödena och enligt ventkillen så var mätvärdena lååångt ifrån att skapa problem med att stekos trycker in hos grannarna och dylikt. Det var inga problem med att ha en vanlig fläkt av normal typ. Om man däremot valde en allt för kraftig fläkt så kunde det visst bli problem med att takfläkten inte orkade hålla undan trycket underifrån.
Å sen kör ju i alla fall inte jag fläkten på högsta hastigheten. Det brukar ju räcka med första eller andra växeln.

Såg också den där spjällboxen på nån sida. Sirrus eller nåt liknande tror jag den hette.
 
Ändrade mig...
Kommer att köpa den där spjällboxen och slippa allt tjafs. Kostar 1600kr på elgiganten. Fick 600kr rabatt om jag köpte fläkten där också så i slutänden blir det en tusenlapp för spjällboxen.
Företaget torfors tillverkar den åt elektrolux så där du kan köpa elektrolux kan du också köpa boxen. Såg att den fanns med i deras fläktbroschyr.
 
jeppeknaster precis den spjälllådan jag tänkte på.
Lycka till med köksbygget nu :)
 
Tackar och bockar. Ska lägga in lite före/efterbilder när jag är klar eller rättare sagt OM jag blir klar... :)
 
Någon framgång med att använda reglerspjället? Är i samma läge som du och har har hittils hittat en(1) kåpa i rostfritt från futurum som fungerar till centralventilation, känner för att ha några fler kåpor än så att välja på av utseendemässiga skäl
 
Är i samma situation som er andra... och är inte kunnig när det gäller detta med fläktar!! Så här skriver min bostadsrättsförening på deras hemsida angående köksfläktar:

Om köksfläktar installeras i lägenheterna ska de vara av typen " Futurums Alliance 240-10, spisfläkt med justerbar ventil". Spisfläkten skall installeras och fläktsystemet injusteras av behörig fackman.

Kan då denna spjällbox hjälpa mig? Å som jag förstår det så kan man välja vilken fläkt som helst då... rätta mig om jag är ute å cyklar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.